Openingstijden
TOEGANG
Je kunt vooraf een parkeerticket kopen in de RAI webshop.
Let op!
Huisdieren zijn niet toegestaan op de beurs.
Er kan niet contant worden betaald.
LOCATIE BEURS
Amsterdam RAI, Hall 8, Europaplein, 1078 GZ Amsterdam
FOLLOW US ON INSTAGRAM
Laatste Nieuws
Starred By PAN Amsterdam - Cathelijne Blok
Starred By PAN Amsterdam - Jacquill G. Basdew
Starred By PAN Amsterdam - Jeroen en Jasper Krabbé
Laatste Nieuws
Starred By PAN Amsterdam - Cathelijne Blok
Cathelijne liet zich op de beurs leiden door het overkoepelende thema toegankelijkheid. Kunst is er voor iedereen en is noodzakelijk. Het kan je in eerste instantie verrassen,, raken of aanspreken door een bepaald onderwerp of een bepaalde vorm. Kunst kan een reflectie bieden; op de geschiedenis, vooruit blikken of je gewoon even laten genieten. “Kunst is overal om ons heen en we moeten realiseren hoe belangrijk dit voor ons is.”
Object 1 – Rademakers Gallery - Stand 3
Alfhild Sarah Kulper, Dream Guardian, 2025, Hand tufted and embroidered wool (leftover yarns from the textile industry in India and Nepal), 170 cm x 115 cm x 10 cm
Cathelijne is gefascineerd door kunst die je verrast. En precies dat riep dit werk van Alfhild bij haar op. Alfhild maakt kleine veilige wereldjes waar je in kunt duiken met allerlei verschillende materialen en kleuren.
Object 2 – Gallery Vriend van Bavink - Stand 23
Koos Buster, Button for world peace, Ceramics, 5 cm x 7 cm x 2 cm
Kunst mag je ook laten lachen, het onverwachte in kunst kan je grijpen en laten nadenken over het gene wat je normaal gesproken als alledaags of ‘gewoon’ beschouwt. Dit is iets waar Koos Buster heel goed in is. Hij creëert stukken om op te reflecteren en wakkert gesprekken aan aan de hand van kunst.
Object 3 – Andriesse van Eyck - Stand 27
Natasja Kensmil, Johanna Le Maire, 2021, Olieverf op doek, 250 cm x 230 cm
Natasja Kesnmil is een vrouwelijke kunstenaar wiens werk zich in vele museale collecties bevindt, en nu dus ook op pan. Deze representatie voor een vrouwelijke kunstenaar is belangrijk voor Cathelijne. “Natasja is een belangrijke verhalen verteller die geschiedenis bloot legt en ons hiermee raakt en zelfs confronteert .”
Object 4 – #Heejsteck - Stand 92
Tom Putman, Black Roses, 2024, Mixed media, 78 cm x 34 cm x 30 cm
Cathelijne: “Dit werk laat goed zien dat kunst niet allen maar aan de muur hoeft te hangen.” Kunst kan in zoveel verschillende vormen en materialen voorkomen en op die manier iedereen op een andere manier aanspreken, en dat mag!
Object 5 – Enseoul - Stand H
Hyeonkyeong You, On the Day I Considered Leaving 2, 2025, Olieverf op canvas, 201 cm x 190 cm
Dit werk raakte Cathelijne, ze werd er simpelweg door aangetrokken. Dit is volgens haar ook een belangrijke functie van kunst. Het kan je goed laten voelen of een bepaalde emotie op wekken. Dit specifieke werk riep een soort kalmte en rust op bij Cathelijne in de drukte van alle indrukken op beurs.
Starred By PAN Amsterdam - Jacquill G. Basdew
Basdew is een sociaal-cultureel initiator, curator en toezichthouder. Door Tate Britain beschreven als ‘an emerging voice in the international arts and culture landscape’, vertegenwoordigt hij een jonge generatie op het snijvlak van kunst, governance en gemeenschap
"Voor mij gaat deze selectie over de reis naar een verbonden samenleving, een wereld waarin we elkaar werkelijk zien en horen. Maar die reis begint bij onszelf. Ze begint met zelfreflectie, met het durven kijken naar wie we werkelijk zijn. Vervolgens met het omarmen van de rollen die we spelen in het leven, het toelaten van emotie en kwetsbaarheid, en uiteindelijk met het besef dat we onderdeel zijn van iets groters: van de natuur, van elkaar. Deze vijf werken vormen samen een symbolische route, een beweging van introspectie naar verbinding. Van ik naar wij."
Object 1 – De Cock Antiques – Stand 6
Rococo Spiegel, Verguld hout, Circa 1755-1760, 84,5 cm x 37 cm
Alles begint met de spiegel. Dit werk herinnert me eraan dat ware verandering altijd binnenin begint. De sierlijke vormen, bijna vloeibaar in hun beweging, doen denken aan hoe gedachten en gevoelens zich vormen en hervormen. Voor mij gaat dit werk over durven kijken, echt kijken, naar jezelf. Niet naar het beeld dat de wereld van je verwacht, maar naar de persoon die daaronder leeft.
Object 2 – Daatselaar The Collection – Stand 40
Floris Arntzenius, Portret van een Pierrot (vermoedelijk Buziau), Olieverf op doek, 96,5 cm x 77 cm
Na de spiegel volgt de performance. Dit werk toont een man die zich voorbereidt om het podium op te gaan, symbool voor de rollen die wij allemaal spelen. We worden geboren in een wereld waarin we constant performen, bewust of onbewust. Arntzenius herinnert me eraan dat er schoonheid schuilt in die performance, zolang we nieuwsgierig blijven naar wie we zijn achter het masker. Het is een uitnodiging tot zelfonderzoek en acceptatie.
Object 3 – Douwes Fine Art BV – Stand 111
Rembrandt Harmensz. Van Rijn, Self-Portrait open mouthed, as if shouting: bust, Ets, 1630, 7 x 5,9 cm
Hier ontmoeten we de emotie. Rembrandt toont ons een moment van pure expressie, zijn mond open, de blik intens. Voor mij staat dit werk symbool voor de kracht van het toelaten van gevoelens, van frustratie, verdriet en woede. Unexpressed emotions never die. Dit kleine zelfportret is een studie in menselijkheid. Het herinnert me eraan dat ook ongemak een bron van groei kan zijn.
Object 4 – Arnold Ligthart Kunsthandel & Bemiddeling - stand 70
Pieter Starreveld, Lucht ( De mens en de vier elementen), Gepatineerd brons op travertijn voet, 1967, 33 cm x 45 cm x 23 cm
Na de storm komt adem. Starreveld’s sculptuur van Lucht symboliseert voor mij zachtheid, beweging en vrijheid. Het werk nodigt uit om los te laten, om te stromen als de lucht zelf. Hier draait het niet meer om controle, maar om overgave, om weten dat je deel bent van iets groters, en dat je met zachtheid evenveel kunt bereiken als met kracht.
Object 5 – Booij Arts Fine Art – Rare Items - Stand 17
Rene Lalique, Vaas ‘Douze figurines’ met een decor van vrouw en manfiguren, In de mal met perlucht geblazen wit glas met gesatineerde en gepatineerde delen, Circa 1920, Hoogte: 23 cm
Deze vaas brengt alles samen. De lichamen die zich om elkaar heen bewegen, vangen het licht op zoals mensen elkaars aanwezigheid vangen. Het werk ademt verbondenheid: tussen man en vrouw, tussen licht en materie, tussen ik en wij. Voor mij is dit het eindpunt van de reis, het moment waarop introspectie overgaat in harmonie, en zelfkennis zich vertaalt in verbinding met de ander.
De transparantie, de beweging en de tederheid, alles wat ik probeer te zeggen, komt hier samen. Het is een ode aan menselijkheid. Aan hoe licht door ons heen reist, en hoe we samen een groter geheel vormen.
Starred By PAN Amsterdam - Jeroen en Jasper Krabbé
Als een wervelwind lopen Jeroen en Jasper Krabbé over de beurs en razendsnel zijn vader en zoon het met elkaar eens over welk werken zij willen uitlichten. Ze laten zich leiden door hun onderbuik: “We zijn het eigenlijk altijd vrij snel met elkaar eens, we laten ons leiden door ons gevoel en gaan uit van werken waarmee we zouden willen leven”. Ze kijken als schilders met een makers blik naar werken en verwonderen zich over technieken en materialen.
Object 1 –Dep Art Gallery - Stand 115
Alex Katz, Orange Hat, 1973, Olieverf op masoniet, 27,8 cm x 40,7 cm
Het bijzondere aan Katz vinden de Krabbé’s zijn manier van momenten vangen; “Het is bijna impressionistisch, de platheid van het werk is zijn compleet eigen stijl waar hij altijd aan heeft vastgehouden, ook toen men het niks vond.” Zijn techniek is verwonderlijk, hij komt terug tot de essentie en zijn werk lijkt misschien simpel, maar hij laat niks aan het toeval over.
Object 2 – Galerie Mia Joosten Amsterdam - Stand 127
Jacqueline de Jong, ‘Zonder Titel’, Ca. 1963-1964, Olieverf op doek, 70,5 cm x 91 cm
De Jong is een vrouwelijke kunstenaar die pas na haar dood de aandacht kreeg die ze verdient. Waarom staan vrouwelijke kunstenaars tijdens hun leven vaak in de schaduw van de man en komt de waardering pas later, vragen de Krabbés zich hardop af. Ze heeft een hele vrije eigen taal met dikke penseelstreken, verborgen figuren en je voelt de tijd erin.
Object 3 – Jaski Amsterdam - Stand 39
David Hockney, Self-Portrait in My Living Room, 2019, Colour inkjet print on cotton-fiber archival paper, Edition 78/100, 44 cm x 56 cm
Jasper begint vol enthousiasme te vertellen wanneer zijn oog op dit werk van David Hockney valt. Hij heeft een keer met Hockney in een lift vast gezeten en het eerste wat Hockney zei toen ze weer uit de lift konden was “I just want to have a smoke”. Des te logischer dat de keuze viel op dit zelfportret waarin hij zichzelf vastlegt op een intiem moment met sigaret in de hand. Uit ervaring weet Jeroen dat je in waterverf niet kunt corrigeren. “Alles moet gepland worden, de witte open gelaten plekken zijn allemaal vooruit gedachte stappen. Er zit geen twijfel in het werk en dat maakt hem zo’n meester.”
Object 4 – BorzoGallery Stand 36
Hans van Hoek, Kimono met zwaan en vlinder, Oil on canvas with carvd and painted fram, 2017-18, 234 cm x 198 cm
In dit werk heeft van Hoek de lijst onderdeel gemaakt van het werk door deze ook te schilderen. Toch is de uiterste rand nog bewerkt waardoor je goed moet kijken wat je nu eigenlijk ziet. Hij is een moedige schilder die dingen durft weg te halen en weer vervangen door andere. Het favoriete detail van vader en zoon is het kleur overloop van de felle groen blauwe streep in het diepe rood van de rest van het werk.
Object 5 – Mieke Zilverberg - Stand 78
Wood Statuttee of Man, Old Kingdom, 6th dynasty, reign of Pepi II, Circa 2250 BC
Jeroen: “Kijk naar die lach, kijk naar die lach.” Jasper: “Ja en kijk hoe prachtig die techniek achter het haar is en vooral in wat voor een mooie staat het nog is”. Waarop galeriehouder Mieke Zilverberg uitlegt dat het geen haar is maar een pruik die ze destijds droegen tegen de luizen. Iets kunnen bewonderen wat zo oud en in zo’n goede staat is noemen de Krabbés een waanzinnige ervaring.
Uitgelichte kunstwerken