GESCHIEDENIS

:)
:)

2022


Op de 35e PAN Amsterdam, een jubileumeditie van de kunst-, antiek- en designbeurs in RAI Amsterdam, exposeerden van 20 tot en met 27 november 125 kunsthandelaren, antiquairs en galeriehouders. De openingstijden bleven ten opzichte van 2021 onveranderd, de exposanten hadden de vroegere sluitingstijden namelijk als zeer positief ervaren. Wel waren er op dinsdag en de gebruikelijke donderdagavond avondopenstellingen. Op dinsdag organiseerde PAN een Business Night voor verschillende corporate groepen, waaronder een groot evenement in samenwerking met Amsterdam&Partners. In totaal bezochten dit jaar maar liefst 37.500 kunstliefhebbers de beurs, met ruim 10.000 bezoekers tijdens de opening. Winy Maas, architect en mede-oprichter van MVRDV, creëerde dit jaar het campagnebeeld voor PAN Amsterdam. Winy Maas liet zich in dit campagnebeeld inspireren door de stad als kunstobject: “ArtCity. Alles is kunst.” Deze editie van PAN werd aangevuld met een aantal buitenlandse tophandelaren, zoals: Rafaël Valls Gallery en Weiss Gallery uit Londen, en Koetser Gallery uit Zürich. In het nieuwkomerspaviljoen Walls & Cabinets stonden Martin van Zomeren, Kersgallery, Jonathan den Otter, Duende Art Projects, MIAP, Joost van den Bergh en The Ravenstijn Gallery. Ook nam dit jaar Keramiekmuseum Princessehof deel aan PAN Amsterdam. Het museum lanceerde hun nieuwe kookboek met bijzondere recepten die nationaal en internationaal bekende chef-koks, culinair schrijvers, bakkers en andere bevlogen foodies speciaal bedacht hadden bij serviesgoed uit de museumcollectie. Nieuw dit jaar was de PAN Educatie App, een app die bezoekers konden downloaden om drie verschillende routes op de beurs te volgen: Meesterlijk Materiaal, Anders Bekeken, en PANimals voor de jonge bezoeker. Op de laatste beursdag organiseerden we in samenwerking met IMC Weekendschool en kinderboekenschrijver Manon Berns een ontdekkingstocht om kinderen kennis te laten maken met kunst. Naast het brede kunstaanbod bood PAN Podium dit jaar weer een afwisselend programma vol inspirerende lezingen en interactieve presentaties. Verschillende samenwerking kwamen tot stand, zoals: TextielMuseum, EKWC, Prins Claus Fonds, CODART en Once Upon A Time. Ook dit jaar publiceerde verschillende media over het PAN Podium programma, en was het een goed bezocht onderdeel van de beurs. Deze editie kwam mede tot stand dankzij de hulp van sponsoren Banque J. Safra Sarasin (Luxembourg) SA, Paardekooper Private Insurance, Prins Bernard Cultuurfonds en Ruinart. 

2021

In 2021 kon de 34e editie van PAN Amsterdam plaatsvinden, en de eerste editie onder de nieuwe directeur Mark Grol. Deze feestelijke editie werd getroffen door plotselinge aangekondigde coronamaatregelen. Gelukkig lieten de maatregelen alsnog toe dat PAN Amsterdam in de RAI, als doorstroomlocatie, met aangepaste openingstijden kon doorgaan. De beurs was iedere dag geopend van 11.00 tot 18.00 uur. PAN Amsterdam en de RAI zorgden er samen voor dat bezoekers een veilig bezoek konden brengen aan de beurs. Bij binnenkomst moesten bezoekers een geldig coronatoegangsbewijs tonen waaruit vaccinatie, herstel of een negatieve testuitslag - niet ouder dan 24 uur - bleek. Door de ruime opzet van de beurs, de inspirerende presentatie en het mooie aanbod van meer dan honderd deelnemers was de 34ste editie van PAN Amsterdam bijzonder succesvolle beurs. Maar liefst 29.000 kunstliefhebbers (25% minder dan in 2019) bezochten de beurs, en er werd veel verkocht. Dit jaar creëerde PAN voor het eerst een PAN-editie van het tijdschrift Tableau. Daarnaast creëerde voor deze editie gerenommeerd artistiek directeur Pierre Audi samen met het Amsterdamse creatieve duo Maria Bodil (Lieve Maria Eek en Marthe Bodil Vos) het campagnebeeld. In dit campagnebeeld kwamen de vier belangrijkste grondstoffen - metaal, steen, hout, glas - uit de beeldende kunst samen terug in hun puurste vorm. Ook werkte PAN dit jaar samen met de Rijksakademie. De tentoonstelling ‘In a box – a Rijksakademie exhibition made by artists for artists’ werd samengesteld door verschillende alumni van de Rijksakademie en was te zien op de beursvloer. Dit jaar werd op PAN Walls&Cabinets geïntroduceerd: een show case voor nieuwe (vaak startende) deelnemers. H-gallery, Suite59, Tertius Gallery Master Paintings, AlthuisHofland, Van Vlissingen Art Foundation en Mia Karlova Gallery namen deel aan dit onderdeel van de beurs. Het Kindermuseum van het Joods Cultureel Kwartier was de gehele beurs aanwezig met een virtual reality-ervaring Eden en de Gulden Regel. Ook vonden er veel specialistische rondleidingen plaats op de beurs, waaronder de KVHOK Art Handeling Tour waarin een rondleider een groep meenam langs diverse leden van de KVHOK. PAN Podium was tevens een groot succes. Voor de programmering sloegen we de handen ineen met onder andere Vereniging Rembrandt, CODA, ArtTable, VNK en VBCN. Het programma was een populair onderdeel in de publiciteit over de PAN. Deze editie kwam mede tot stand dankzij de hulp van sponsoren Banque J. Safra Sarasin (Luxembourg) SA, Paardekooper Private Insurance, Prins Bernard Cultuurfonds en Ruinart.

2020

Na uitvoerig overleg werd de 34e editie van PAN Amsterdam verplaatst naar 2021 wegens de gevolgen van de coronapandemie. De gezondheidsrisico’s voor alle betrokkenen, de financiële risico’s voor exposanten en partners, en de veranderlijke regelgeving rondom grootschalige evenementen waren de belangrijkste overwegingen om de beurs te verplaatsen.

2019

In de gecombineerde vergadering van certificaat- en aandeelhouders in juni 2019 werd Mark Grol benoemd tot Algemeen Directeur van PAN Amsterdam. Hij volgde Patrick van Maris op die deze functie bekleedde sinds 2015. De organisatie van PAN en TEFAF werd vanaf dit jaar ook gesplitst. PAN Amsterdam ontving tijdens de 33e editie over de hele beursperiode tegen de 40.000 bezoekers. Goede verkopen werden gemeld aan zowel particuliere verzamelaars als nationale - en internationale musea. Naast het reguliere beursprogramma werd het PAN Podium zeer goed bezocht. Dit jaar werd het programma georganiseerd in samenwerking met onder andere Vereniging Rembrandt, Koninklijke VHOK, See All This en het RKD. Tevens vond op de beursvloer de eerste publieke vertoning plaats van een schilderij van Max Beckmann dat recent geschonken werd aan het Singer Laren. Ook sloeg PAN Amsterdam de handen ineen met couturier Jan Taminiau. Op uitnodiging van de beurs maakte hij de tentoonstelling ‘De wereld van Jan Taminiau’. De ontwerper, die geroemd wordt om het gebruik van traditionele technieken in hedendaagse ontwerpen, zocht in deze tentoonstelling het dialoog met de kunst van de beurs. PAN Amsterdam dankte voor deze editie hoofdsponsor Banque J. Safra Sarasin (Luxembourg) SA en sponsoren Paardekooper Private Insurance, Prins Bernard Cultuurfonds en Laurent-Perrier voor hun genereuze steun.
 

2018

De verbinding met de stad Amsterdam stond tijdens de 32ste editie van PAN Amsterdam centraal. Fotograaf Erwin Olaf maakte op uitnodiging van de beurs acht nieuwe portretten. Voor deze foto’s poseerden Amsterdammers op locatie met werken van verscheidene PAN-deelnemers. Met de serie toonde Olaf de veelzijdigheid van de beurs. Een selectie van deze beelden werd gebruikt voor de marketingcampagne. In samenwerking met Tom Postma Design ontwierp Olaf daarnaast een tentoonstelling waar de foto’s werden getoond naast de werken op de beurs. Een grote meerderheid van de PAN-deelnemers gaf aan positief te zijn over deze editie van de beurs. De verkopen waren grotendeels gelijk of beter in vergelijkging tot de vorige editie. Het toenemende vertrouwen in de Nederlandse markt, dat al een aantal jaar werd gemeten, zette zich hiermee door. Een van de hoogtepunten tijdens deze editie was het ontdekte portret van Elisabeth Sophia Maria Cavalini (1873-1933) geschilderd in 1901 door Piet Mondriaan (1872-1944). Het werk dat werd getoond door Kunsthandel E.J. Wisselingh & Co werd op de eerste dag verkocht. Deze verkoop onderschrijft nog steeds het belang van de beurs in Nederland. De beurs noteerde met ruim 40.000 bezoekers tevens een lichte groei in bezoekersaantallen. PAN podium was uitgegroeid tot een vast onderdeel van de beurs. Met als thema ‘Van verzamelaar naar museum’ was er programma van 13 partijen, waaronder Vereniging Rembrandt, Design Museum Den Bosch, KVHOK, RKD, Kasteel HEX, Museum Singer Laren, Quote Magazine, Young Collectors Circle en Museumtijdschrift. Hoofdsponsor Oyens & Van Eeghen presenteerde zich voor de tweede keer aan het PAN-publiek met een stand ontworpen en ingericht door Anne-Sophie Delen.
 

2017

De positieve geluiden vanuit de deelnemers waren kenmerkend voor de 31ste editie van PAN Amsterdam. Het merendeel van de PAN-deelnemers gaf aan goed tot meer verkocht te hebben in vergelijking tot het vorige jaar. Dit was een indicatie dat de kracht van de Nederlandse economie terug was op volle sterkte. De meeste verkopen vonden plaats in het middensegment, tussen €5.000 - €50.000. Ook in het topsegment, tussen €100.000 en €1.500.000, werd goed verkocht. De beurs was voor het eerst ook op doordeweekse avonden open tot 21.00 uur, wat een succes bleek te zijn. De veranderingen die in 2016 zijn doorgevoerd, het nieuwe beursontwerp en de nieuwe indeling voor de deelnemers, werd voortgezet en verder uitgewerkt. Nieuw was de tentoonstelling 'Hotel Panorama', samengesteld door tentoonstellingsmaker Piet de Jonge in samenwerking met Koen Steger en Neal Groot, de ontwerpers van het decor voor Zomergasten 2017. In een hotellobby werden kunstwerken van een grote groep PAN-deelnemers uit alle tijden en stijlen bij elkaar getoond. Het initiatief PAN Podium werd voortgezet en was een groot succes met onder andere een programma van Vereniging Rembrandt en presentaties van het Rijksmuseum, Museum Amsterdam en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. In samenwerking met FOAM werd opnieuw een competitie voor het campagnebeeld uitgezet. Fotograaf Koen Hauser kreeg de opdracht. Hoofdsponsor Oyens & Van Eeghen presenteerde zich voor het eerst aan het PAN-publiek met een stand ontworpen door Anne-Sophie Delen.

2016

PAN Amsterdam verwelkomde tijdens de 30ste jubileumeditie ruim 38.000 bezoekers. Ook verwelkomde de beurs vermogensbeheerder Oyens & Van Eeghen, onderdeel van Delen Group, als nieuwe hoofdsponsor. Deze jubileumeditie stond in het teken van een aantal belangrijke veranderingen. Tom Postma Design maakte een nieuw ontwerp voor de beurs met een prominente promenade, twee gespiegelde middenpaden en drie barren op de beursvloer. Zo kreeg de beurs voor kunst, antiek en design een nieuw elan. Vanuit het principe ‘eclectisch leven, eclectisch verzamelen’ kregen PAN-deelnemers een nieuwe plek op de beursvloer. De verschillende disciplines stonden, zoals in de beginjaren van de beurs, door elkaar heen. Hierdoor werd de bezoeker uitgedaagd om nieuwe verbindingen te maken en zich te laten verrassen door de verscheidenheid aan kunstwerken. De beurs lanceerde het project PAN Podium, waar verschillende culturele partijen een interactief programma in een daarvoor gereserveerde ruimte op de beursvloer verzorgden. Voor het campagnebeeld werd in samenwerking met FOAM een competitie uitgezet, die door fotograaf Eva Roovers werd gewonnen.
 

2015

Roberto Payer werd benoemd als de nieuwe president-commissaris van PAN Amsterdam. De van oorsprong Italiaanse, maar al jarenlang in Nederland woonachtige hotelier, volgde Joop van Caldenborgh op die deze positie zeven jaar had bekleed. De 29e editie van de beurs verwelkomde ruim 40.000 bezoekers. Uit resultaten van een beursonderzoek bleek een veelbelovende opwaartse lijn in verkopen. Bijna 60% van de deelnemende handelaren en galeristen op PAN Amsterdam gaf aan beter verkocht te hebben dan in 2014. Een derde daarvan liet zelfs weten dat de resultaten veel beter waren dan de voorgaande editie. Hier stond echter tegenover dat ongeveer 20% van de deelnemers minder goede zaken had gedaan ten opzichte van 2014. Met name fotografie, prenten, hedendaagse juwelen en vintage design waren in trek, maar ook de meer traditionele disciplines zoals antiek, zilver en Delfts aardewerk kregen veel aandacht.

2014

Ruim 43.000 kunstliefhebbers bezochten de 28ste editie van PAN Amsterdam. De sfeer op de beurs was ontspannen en dat was voor de handelaren een goed klimaat om zaken te doen. Ruim 55% van de deelnemers verkocht beter dan het jaar ervoor, 24% hetzelfde en 20% minder. Deze resultaten waren een indicatie van de algemene bereidheid op de markt om kunst te kopen. PAN Amsterdam is daarmee een belangrijke graadmeter voor de Nederlandse kunsthandel. Net als in 2013 was er veel vraag naar fotografie en andere moderne - en hedendaagse kunst, zilver en Japanse prenten. Opvallend was de betere verkoop van antieke meubelen. Kenmerkend was ook het aantal veelbelovende jonge handelaren dat voor het eerst meedeed. De nieuwe avondopenstelling op dinsdag werd zowel door de bezoekers als door de handelaren zeer gewaardeerd.

 

2013

De 27e editie van PAN Amsterdam telde 125 deelnemers, waarvan 21 nieuwe. Met 4 gespecialiseerde deelnemers was er voor het eerst een Tribal Art Paviljoen op de beurs. De onthulling van wereldprimeur ‘Automobile by Studio Job’, genereerde veel media-aandacht. Fotograaf Pieter Henket koos de PAN als platform voor de presentatie van zijn nieuwste boek, ‘Stars to the Sun'. Interieur Magazine Residence en de Koninklijke Vereeniging van Handelaren in Oude Kunst (Koninklijke VHOK) hadden een succesvol ‘Meet the Masters’ programma. Beursbezoekers kregen na een korte masterclass in de gezamenlijke stand van Residence en de Koninklijke VHOK, ingericht door interior designer Thijs Murré, een rondleiding over de beurs door een designer of kunstenaar. In het verlengde van de door haar samengestelde tentoonstelling in Museum Boijmans van Beuningen maakte gastconservator Beatrice von Bormann een selectie uit het beursaanbod waar zij de invloed van de Oostenrijkse meesterschilder Oskar Kokoschka (1886 –1980) in zag. Het aantal bezoekers was zoals verwacht stabiel met 46.322. Ruim 65% van de deelnemers gaf aan beter verkocht te hebben dan vorig jaar. Bij 25% waren de resultaten vergelijkbaar met het vorige jaar en bij 10% minder. Deze resultaten waren hoopgevend voor het algemene herstel van de kunstmarkt in Nederland.

2012

Tijdens de 26e editie bood PAN Amsterdam samen met Museum Boijmans Van Beuningen, I Amsterdam, Addy van den Krommenacker en Jan des Bouvrie bezoekers volop inspiratie bovenop het aanbod van de 125 deelnemende galeristen en handelaren. Friso Lammertse, conservator en samensteller van de tentoonstelling ‘De weg naar Van Eyck’ in Museum Boijmans van Beuningen, maakte voor de bezoekers een selectie uit het beursaanbod waar hij de invloed van Jan van Eyck (circa 1400 - 1441) in zag. Het ging hierbij uitdrukkelijk niet alleen om oude kunst, vandaar de naam ‘De weg ná Van Eyck’. Na de succesvolle introductie van de PAN-app voor de iPhone het jaar ervoor, werd dit jaar de 'PAN it App!' voor Android gelanceerd. Naderhand keek de organisatie van PAN terug op een drukke, goed bezochte beurs waar het merendeel van de deelnemers, ondanks de uitdagende economische tijden, toch een goed resultaat heeft weten te behalen. De beurs werd door 46.598 mensen bezocht.

2011

In 2011 vond de 25e editie van PAN Amsterdam plaats. Het zilveren jubileum werd gevierd met een aantal bijzondere activiteiten, waaronder een speciale tentoonstelling van tiara’s en diademen. Commissaris Fred Brom bracht voor dit kroonjaar 25 schitterende tiara’s en diademen uit verschillende collecties bij elkaar. Het oudste exemplaar werd gemaakt in Egypte in de 17e eeuw voor Christus en de jongste in 2010. Onder de noemer ‘PAN onder de Loep’ kregen bezoekers de kans om samen met een keurmeester de beurs te bekijken. Bovendien introduceerde PAN Amsterdam een verrassende app voor de iPhone. De app bood niet alleen informatie over de beurs, iedere gebruiker kon kunst, antiek en design-objecten van de PAN testen in zijn eigen interieur. Een ander digitaal initiatief was PAN & I.K.: korte lessen Instant Kunstkennis. De beurs werd door 51.595 mensen bezocht.

2010

Tijdens de 24e editie werd het designpaviljoen volledig geïntegreerd in de beurs en telde zes toonaangevende design-galerieën, die een doorsnede van 20ste-eeuws vintage designmeubelen en designobjecten presenteerden. De rondleiding 'Rondje PAN' gaf bezoekers de mogelijkheid onder begeleiding van een kunstkenner een aantal interessante objecten nader te bekijken en hun kennis te verrijken. Nieuw was 'AVRO’s Kunstuurtje', waarbij enkele kunst- en antiekhandelaren een kunstvoorwerp toelichtten in hun PAN-stand waar zij zelf veel affiniteit mee hadden. Onder hen waren ook enkele Tussen Kunst & Kitsch experts. De beurs trok 46.129 bezoekers, een record en bijna 10% meer dan in 2009. Dit was meer dan elke andere nationale kunst- en antiekbeurs in Europa. 

2009

PAN Amsterdam trok een recordaantal bezoekers van 41.960, een stijging van 18.4% ten opzichte van 2008. De beurs telde 23 nieuwe deelnemers. Naast zeven Belgische deelnemers namen voor het eerst ook vier kunst- en antiekhandelaren uit andere landen deel. Het Designpaviljoen van PAN Amsterdam werd uitgebreid tot 141.75 m². Dat is 17 % meer dan in 2008. Aantal bezoekers: 41.960.

2008

PAN Amsterdam kreeg een nieuwe huisstijl, passend bij de eigentijdse presentatie en uitstraling van de beurs. De beurs werd dit jaar uitgebreid met een Design Paviljoen, waar zes designspecialisten objecten en meubelen van befaamde internationale ontwerpers uit de 20ste eeuw toonden. De beursoppervlakte was inmiddels 13.000 m². Sergio Orlandini nam afscheid als voorzitter van het Stichtingsbestuur van PAN Amsterdam. Willem van Roijen nam het stokje van hem over. Joop van Caldenborgh volgde Florus Mouthaan op als voorzitter van de Raad van Commissarissen. Voor de vijfde keer vond de speciale avondopstelling, 'Kunstontmoetingen', voor beginnende verzamelaars  plaats. Aantal bezoekers: 35.450.

2007

De 'verfrissing' van de beurs in 2006 werd in 2007 verder doorgevoerd. PAN Amsterdam kreeg een eigentijdse uitstraling met frisse, moderne kleuren en materialen. De kwaliteit van het aanbod moderne- en hedendaagse kunst werd versterkt met zes toonaangevende galeries. Van Lanschot Bankiers verbond zich voor drie jaar als hoofdsponsor aan de beurs. Fred Brom van Steltman Juweliers en Mark Slegers van Contempo Galerie traden toe tot de Raad van Commissarissen van PAN Amsterdam. Voor de eerste keer werd in samenwerking met de Vrije Academie de PAN Academie georganiseerd, een compacte cursus voor kunstliefhebbers die overwogen kunst te kopen of al een verzameling hadden. De beurs trok een recordaantal van 36.277 bezoekers. Een schilderij van Jan Steen werd verkocht met een vraagprijs van €5 miljoen, tot dan toe de duurste verkoop ooit op de beurs. Aantal bezoekers: 36.277.

2006


PAN Amsterdam bestond 20 jaar! De beurs kreeg een nieuw fris beursdesign. Speciale activiteiten werden georganiseerd om het jubileum te vieren. Op zondagmiddag werd een modeshow met de wintercollectie van de bekende Amsterdamse couturier Ronald Kolk gehouden. Op donderdag was er een besloten avondopenstelling met als thema 'Kunstontmoetingen'. De beurs sloot af met een bezoekersaantal van 35.500, een stijging van bijna 12,5% ten opzichte van het jaar ervoor, een absoluut record! In twintig jaar tijd bezochten bijna een half miljoen mensen de beurs.

2005

PAN Amsterdam vond dit jaar in november plaats. Naast 99 Nederlandse deelnemers deden ook 13 Belgische en Duitse galeries mee. De speciale avond voor jonge verzamelaars kreeg een vervolg met een nieuw educatief tintje: jonge PAN-deelnemers verzorgden rondleidingen op de beurs. Als prelude op het Rembrandtjaar 2006 toonde de beurs in samenwerking met de Collectie Six, het Rijksmuseum en het Amsterdams Historisch Museum een nooit eerder vertoonde reeks van Rembrandt-tekeningen, een originele etsplaat en etsen. Aantal bezoekers: 31.610.

2004

Dit jaar brachten deelnemers voor het eerst 19de-eeuwse neostijlen, die een heel eigen karakter en artistieke verdienste hebben, mee naar de beurs. De toegepaste kunst uit deze periode werd steeds populairder en daar speelde PAN Amsterdam op in. Fotografie was het thema van de speciale presentatie, ‘De natuur van Paul Huf’, met gesigneerde foto’s uit zijn nalatenschap. Voor jonge verzamelaars werd een informele avond georganiseerd om hen met PAN Amsterdam te laten kennismaken. Onder de 350 aanwezigen waren onder andere leden van Sotheby’s New Collectors en de Vereniging Titus. Aantal bezoekers: 29.975.

2003

PAN Amsterdam verplaatste voor het eerst naar december. Daar sloot het thema ‘De Kunst van het tafelen’ bij aan. Deelnemers brachten honderden schilderijen en objecten samen die met het tafelen te maken hebben. In samenwerking met vijfsterrenhotel Okura werd een Kunstpreuvenement georganiseerd voor PAN-bezoekers. Van de 115 deelnemers waren er dit jaar vijftien nieuw. Bezoekersaantal: 29.528.

2002

In samenwerking met het magazine Residence organiseerde PAN Amsterdam een speciale juwelendag met een lezing over de historie van het juweel. De Nederlandse autofabrikant Spijker toonde op de beurs zowel de oudste ‘Spijker’ als het allernieuwste model. Het bezoekersaantal steeg met bijna 12% naar 30.142. 

2001

Het derde lustrum van PAN Amsterdam stond in het teken van fotografie, wat voor het eerst op de beurs werd vertegenwoordigd. Om dit te vieren was er een speciale tentoonstelling van nog nooit getoonde foto’s uit de beroemde Caldic-collectie. Van de 112 standhouders waren er zeven nieuw, van wie drie Belgische exposanten en twee specialisten in fotografie. De beurs zelf was in een nieuw, moderner jasje gestoken door beursarchitect Tom Postma en Stabilo, de standbouwer vanaf 1987. Er vond ook een modeshow plaats op de beursvloer met de wintercollectie van Frans Molenaar. De beurs trok 26.921 bezoekers.

2000

Het nieuwe millennium begon voorspoedig met maar liefst 32.242 bezoekers. De beurs bleef dé ontmoetingsplek voor zowel beginnende verzamelaars als ervaren collectioneurs. Een speciale presentatie werd getoond op de beurs: ‘Schatkamer van het verleden: topstukken uit het Rijksmuseum van Oudheden te Leiden’.

1999

PAN Amsterdam bood naast 111 stands met kunst en antiek twee tentoonstellingen, een selectie van hedendaagse kunstwerken uit de moderne kunstcollectie van Peter Stuyvesant en ‘Swatch, Toppers uit de huiscollectie’, een serie kunstzinnige horloges in gelimiteerde oplage. Het aantal bezoekers steeg naar 29.274.

1998

PAN Amsterdam bood de grootste verzameling kunst en antiek uit het cultuurgebied van de Lage Landen. Om dit extra te benadrukken kreeg de beurs de ondertitel ‘Kunst- en antiekbeurs van de Lage Landen’ mee. De beurs kwam daarnaast met een wereldprimeur: een ‘nieuwe’ Rembrandt. Oude man met tulband werd voor het eerst aan het grote publiek getoond na onderzoek door het Rembrandt Research Project. Voor beginnende verzamelaars werd de ‘Collectors Day’ georganiseerd met een lezing, rondleiding en koopadvies. Kok Joop Braakhekke gaf een culinaire presentatie onder het motto ‘Joop hakt ze in de PAN!' Het bezoekersaantal steeg naar 28.470. 

1997

De beurs opende voortaan op zaterdag in plaats van vrijdag. Naast het aanbod van de 92 Nederlandse en 10 Belgische deelnemers toonde PAN Amsterdam een speciale tentoonstelling met werk van vijf jonge Franse kunstenaars van de Foundation Cartier pour l’art contemporain Collection. Voor het eerst in de geschiedenis van de PAN was er een lezingenprogramma. Het aantal bezoekers was dit jaar 25.402.

1996

PAN Amsterdam bestond 10 jaar en kreeg een nieuwe huisstijl. Na een concert op de beurs onthulde Jaap van Zweden, concertmeester van het Koninklijk Concertgebouworkest, het nieuwe logo. De 104 PAN-deelnemers, van wie 5 nieuwe uit België, trokken 27.229 bezoekers. Nieuw op de beurs was een educatief jeugdpaviljoen dat jongeren tussen acht en achttien jaar op speelse wijze liet kennismaken met kunst en antiek. Bezoekers konden daarnaast in het ‘Quality of Life’ Paviljoen terecht voor allerlei luxueuze producten, van vintage wijnen en fijne sigaren tot luxe jachten.

1995

Dit jaar bood PAN Amsterdam een bijzondere overzichtstentoonstelling met 40 werken, veelal in particulier bezit, van de romantische schilder Andreas Schelfhout. Daarnaast trok een schilderij van Jan Steen, “So de ouden songen”, afkomstig uit het Georgische Staats Kunstmuseum in Tblisi, veel aandacht. Het werk was in Nederland voor een restauratie die werd gefinancierd door Nederlandse bedrijven en instellingen. 26.899 mensen bezochten de beurs. 

1994

Naast de bestaande Raad van Commissarissen werd dit jaar een Stichtingsbestuur in het leven geroepen om de kwaliteit van het aanbod op PAN Amsterdam te bewaken. Drs. Sergio Orlandini werd voorzitter en Florus Mouthaan volgde hem op als president-commissaris. De tentoonstelling “Rembrandt als etser” toonde 40 hoogtepunten uit de collectie van Museum het Rembrandthuis op de beurs. PAN trok 28.027 bezoekers. De laatste Restoration beurs vond plaats in de Delta- en Randstadhal. 

1993

De Oude Kunst- en Antiekbeurs Delft fuseerde met PAN Amsterdam, waardoor de belangrijkste nationale kunst- en antiekbeurs ontstond. Z.K.H. Prins Bernhard der Nederlanden † trad op als beschermheer. De beurs telde nu 104 Nederlandse en 2 Belgische deelnemers en werd voortaan in de nieuwe en grotere RAI Parkhal gehouden. De toename van de grootte, variëteit en kwaliteit werd door het publiek goed ontvangen, getuige het bezoekersaantal van 29.491. De tentoonstelling met portretten van Paul Citroen en het 10 x 2,5 m grote keramiekreliëf van Karel Appel trokken extra aandacht. Burgemeester Schelto Patijn opende de beurs.

1992

PAN Amsterdam had zich inmiddels ontwikkeld tot een volwassen beurs van hoog niveau met goede omzetresultaten en 25.809 bezoekers, een stijging van ruim 63% ten opzichte van 1991. Naast de 85 kunst- en antiekhandelaren werden vier Nederlandse topdecorateurs uitgenodigd om te laten zien hoe kunst in een eigentijds interieur optimaal tot zijn recht kan kwam. Bij de opening door cabaretier Freek de Jonge onthulde Gerti Bierenbroodspot een enorm decordoek dat zij maakte voor de voorstelling ‘Themes & Variations’ van het Nationale Ballet.

1991

Het eerste lustrum van de beurs telde 83 kunst- en antiekhandelaren en trok 16.304 bezoekers. Dit jaar opende Prof. dr. Henk van Os, directeur van het Rijksmuseum in Amsterdam, de beurs.

1990

President-commissaris Orlandini opende de 4e editie van PAN Amsterdam. Het aantal deelnemers liep op naar 80. De RAI organiseerde tijdens deze PAN Amsterdam de Restoration beurs in de nabijgelegen Forumzaal, een tweejaarlijkse internationale vakbeurs op het gebied van conservering- en restauratietechnieken. De PAN trok 19.997 bezoekers.

1989

De toenmalige Chinese ambassadrice opende de 3e editie van PAN Amsterdam. Dit jaar deden er 65 handelaren mee en vond het opnieuw (tot en met 1992) plaats in de RAI Hollandhal. Kunst- en antiekliefhebbers wisten hun weg naar de beurs inmiddels goed te vinden. Het bezoekersaantal liep op tot 17.000. 

1988

Onder het motto 'Tien dagen meesterlijke kunst uit heden en verleden' vond de 2e editie plaats in de moderne Amstelhal van de RAI. Er waren 73 deelnemers en ongeveer 9000 bezoekers. De beurs werd geopend door de Minister van Welzijn, Volksgezondheid en cultuur, de heer Mr. drs. Elco Brinkman.

1987

In het jaar waarin Amsterdam de Culturele Hoofdstad van Europa was, namen 6 vooraanstaande Nederlandse antiquairs en kunsthandelaren het initiatief voor de oprichting van PAN Amsterdam. PAN, Pictura Antiquairs Nationaal, vormde de nationale tegenhanger van Antiquairs International & Pictura Fine Art Fair, het latere TEFAF Maastricht. De oprichters, de heer en mevrouw J. Dirven, de heren E. Douwes sr., R. Noortman†, J. Stodel †, J. Vecht † en C. van der Ven†, hadden een dynamisch evenement voor ogen in een modern en efficiënt beursgebouw. John Fenetener van Vlissingen leidde als voorzitter de oprichtingsvergaderingen en stelde zich garant voor 1/3 van het startkapitaal. Ook stond hij bij de 1e editie garant voor de huur van de RAI Hollandhal en zo startte de langdurige band tussen de beurs en de RAI. Voormalig KLM President, drs. Sergio Orlandini, werd voorzitter van de Raad van Commissarissen. Aanvankelijk was hetzelfde team verantwoordelijk voor de organisatie van Antiquairs International & Pictura Fine Art Fair en PAN. Er deden 83 Nederlandse handelaren mee. Ook moderne kunst was vertegenwoordigd. 7 Amsterdamse musea, vertegenwoordigd in de stichting De Museade, presenteerden zich op het 'Museumplein' van de beurs. Ed van Thijn, toenmalig Burgemeester van Amsterdam, opende de 1e PAN Amsterdam. De beurs trok de eerste editie 10.984 bezoekers.