ARTFAUVE

Prints and Multiples

description

De oorsprong van de sculpturen, tekeningen, grafiek en schilderijen van ruiters en paarden gaat bij Marini terug op oude voorbeelden uit een ver verleden. “ Mijn ontdekking van de Etruskische kunst heb ik als heel belangrijk ervaren. Daarom is mijn kunst eerder op oude thema’s gebaseerd, zoals de relatie tussen mens en paard, dan op moderne onderwerpen”.
Mens en paard levert als thema een reeks van ruiters die begint in 1936, vlak na hij voor het eerst de 13e eeuwse “Bamberger Reiter” in de kathedraal van Bamberg ziet. Naar zijn zeggen zijn belangrijkste bron.
Ook Picasso’s Guernica op de Wereldtentoonstelling van 1937 in Parijs maakte een onuitwisbare indruk op de italiaan. Marini was een bewonderaar van Picasso die hij tijdens zijn reizen naar Parijs enkele malen ontmoette. De invloed van de werken van Picasso manifesteert zich in de hoekige abstrahering en zwaar aangezet drama in Marini’s schilderijen. Het getergde duo van ruiter en paard eisen net als in de Guernica de hoofdrol op.

Marino Marini (1901 - 1980)

Marino Marini - from Shakespeare, 1977

Ets en aquatint ,
ca 50 x 39
Gesigneerd en genummerd in potlood
Oplage: 75 ex. + 50 in romeinse cijfer
Guastella A190

Contact

ARTFAUVE

www.artfauve.com/