campagnebeeld 2021

Pierre Audi x Maria Bodil

 

De gerenommeerde artistiek directeur Pierre Audi (Beirut, 1957) heeft samen met het Amsterdamse creatieve duo Maria Bodil - Lieve Maria Eek (Geldrop, 1996) en Marthe Bodil Vos (Groningen, 1995) - de campagne voor PAN Amsterdam 2021 ontwikkeld. De meester en de twee jonge kunstenaars vonden elkaar tijdens intense gesprekken, door hun gedeelde diepgevoelde liefde voor de kunst. Het campagnebeeld toont een zoektocht naar de basis, naar de roots. Waar komen we vandaan? In de huidige tijdsgeest is het ook in het creatieve eindproduct steeds moeilijker om de oorspronkelijke materialen te herleiden. In de zoektocht naar het essentiële en elementaire zijn de makers gezamenlijk teruggegaan naar de basis. In dit campagnebeeld komen de vier belangrijkste grondstoffen - metaal, steen, hout, glas - uit de beeldende kunst samen terug in hun puurste vorm. Om het in de woorden van Audi te omschrijven: 'In dit  campagnebeeld wordt de relatie tussen kunst en natuur gelegd. De vier materialen steen, hout, glas en metaal vormen de oerbasis van kunst, met een crossover tussen periodes, materialen en objecten.'

Het beeld heeft minimale, tijdloze en surrealistische esthetiek, waarbij intimiteit in evenwicht wordt gebracht met ongrijpbare verfijning. Het sluit goed aan bij de essentie van de beurs: een eclectische verzameling kunst en antiek van tijdloze kwaliteit, tot stand gekomen door een intensieve, elkaar verrijkende samenwerking en kruisbestuiving van kunsthandelaren, antiquairs, galeriehouders en andere betrokkenen. 'Het was erg bijzonder om de campagne te maken met Pierre Audi, een grootheid in de opera, en daarom heel interessant om het creatieve proces met hem te doorlopen, en zijn visie te vertalen in beeld.' Aldus de dames van Maria Bodil.

Beeld: Maria Bodil