PAN Amsterdam sluit haar 32ste editie met ruim 40.000 bezoekers succesvol af

11/26/2018

26 november 2018. PAN Amsterdam verwelkomde, na een succesvol laatste weekend, ruim 40.000 bezoekers voor haar 32ste editie. De beurs voor kunst, antiek en design met 110 deelnemers uit Nederland, België, Duitsland en Italië noteerde al in het openingsweekend goede verkopen. Gedurende de week en het laatste weekend zetten deze verkopen zich door.  “Drie jaar geleden is een nieuwe koers ingezet. We zien als resultaat dat bezoekers PAN Amsterdam weten te vinden en het aanbod, dat gekeurd wordt door de keuringscommissies, waarderen. Verkopen over de hele linie gezien zijn goed”, aldus algemeen directeur Patrick van Maris. President-commissaris Roberto Payer “Dit jaar stonden de verbinding tussen PAN en Amsterdam en de samenwerking met Erwin Olaf centraal. Zijn eigen en veelzeggende manier van fotograferen leidde tot een fantastisch resultaat. De prachtige beelden voor de marketingcampagne en de tentoonstelling op PAN Amsterdam hebben de verbinding met de stad versterkt. Ik ben trots op het resultaat”.

De keuze van Erwin Olaf
Voor de tweede editie van de beurstentoonstelling maakte de internationaal gerenommeerde fotograaf Erwin Olaf acht nieuwe portretten. Hij portretteerde Amsterdammers met door hem geselecteerde kunstwerken als hoogtepunten. De modellen en Erwin Olaf openden de tentoonstelling tijdens de openingsdag, zaterdag 17 november. Veel positieve reacties zijn ontvangen van zowel pers, bezoekers als deelnemers.

PAN Podium
Het groeiende succes van PAN Podium drukt zich uit in veel bezoekers aan PAN Podium. De derde editie van dit platform waar over kunst en de kunstmarkt wordt gesproken, had als overkoepelend thema ‘Van verzameling naar museum’. Dertien partijen committeerden zich aan PAN Podium met in totaal 39 programmaonderdelen. Onder de sprekers waren acht museumdirecteuren, drie hoofdredacteuren, verschillende conservatoren en experts. Het programma werd verzorgd door onder andere Vereniging Rembrandt, Design Museum Den Bosch, Koninklijke VHOK, het Belgische Kasteel HEX, RKD Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis en Singer Laren.

Selectie van de verkopen

Galerie Ramakers
(Stand 107) verkocht het meer dan levensgrote pronkstuk vanGuido Geelen (1961) aan een bedrijfscollectie.

Galerie Helga Hofman (Stand 102) verkocht meerdere werken van kunstenaarArmando (1929 – 2018) waaronder het werk Rotes Bild (2014) voor 32.000 euro aan een Nederlandse particuliere koper.

Frides Laméris Kunst- en Antiekhandel (Stand 1) verkocht bijna de gehele Wim van der Poel glascollectie aan verschillende kopers.

Hotei Japanse Prints (Stand 155) verkocht velen prenten, waaronder het topstukDancing at the New Carlton hotel, Shanghai (1924) van Yamamura Koka (1885-1942) aan een Nederlandse verzamelaar.

Daatselaar Fine Art & Antiques (Stand 37) verkocht een secrétaire à doucine vanFrançois Bayer aan een particuliere koper.

BorzoGallery (Stand 29) verkocht het Schilderij Kimono Geel-Blauw (2015-16) doorHans van Hoek (1947) voor 36.000 euro aan een Nederlandse verzamelaar.

Rademakers Gallery (Stand 3) verkocht de Pound Lamp (2018) van Job Smeets(1960) voor 25.000 euro aan internationaal georiënteerde koper van design.

Kunstgalerij Albricht (Stand 114) verkocht een werk van Isaac Israëls (1865-1943) met een vraagprijs richting de 100.000 euro aan een Nederlandse particuliere verzamelaar.

Galerie Rob Koudijs (Stand 124) verkocht een broche van Gijs Bakker (1985) aan het CODA museum.

Rondom 1920
(Stand 150) verkocht een zilveren Kaatsbal voor 12.000 euro aan een Nederlandse koper.

Kunsthandel A.H. Bies (Stand 43) verkocht het schilderij Vissersschepen in zee vanHendrik Willem Mesdag (1831- 1915) aan een Nederlandse particuliere koper.

Tom Okker Art (Stand 6) verkocht een stoel (1977) van Karel Appel (1921-2006) voor 37.500 euro aan een Nederlandse verzamelaar.

Kahmann Gallery (Stand 28) verkocht vier nog nooit eerder vertoonde werken van debutant Justine Tjallinks (1984).

Heutink Ikonen (Stand 146) verkocht icoon genaamd Nicolaas van Mosjaisk (Laat 16e eeuw) met daarop Nicolaas, de beschermer van Amsterdam, aan een buitenlandse particuliere koper.

Histoire (Stand 152) verkocht de hanglamp model LS 134 van Carlo Nason (1935) met een vraagprijs richting de 10.000 euro.

WonderWood
(Stand 133) verkocht een Bidsprinkhaan lamp (circa 1950) door Jean Rispal en meerdere werken van Jeroen Henneman (1942).

Gude & Meis Antieke Klokken (Stand 26) verkocht een fraaie Franse bronzen figuratieve pendule met conische slinger (circa 1870).

E.J. Wisseling & Co (Stand 110) verkocht het Portret van Elisabeth Sophia Maria (Betsy) Cavalini (1901) door Piet Mondriaan (1872 – 1944) voor 95.000 euro aan een Nederlandse koper.

Mark Smit Kunsthandel (Stand 16) verkocht het schilderij Uitzicht op de baai van Mallorca (1914) door Leo van Gestel (1881-1941) aan een Nederlandse koper.