PAN Amsterdam werkt samen met Jan Taminiau

9/26/2019

PAN Amsterdam werkt samen met Jan Taminiau

Amsterdam 26 september 2019. Nederlands’ gevierde ontwerper Jan Taminiau en PAN Amsterdam slaan de handen ineen voor de komende editie van de beurs. Taminiau maakt op uitnodiging van de beurs een tentoonstelling waar zijn werk en belevingswereld centraal staan. Het is de eerste keer dat de beurs voor kunst, antiek en design deze opdracht geeft aan een couturier. In de tentoonstelling ‘De wereld van Jan Taminiau’ zoekt de ontwerper, die geroemd wordt om het gebruik van traditionele technieken in hedendaagse ontwerpen, het dialoog met de kunst van de beurs.

PAN Amsterdam vindt plaats van 24 november t/m 1 december 2019 (opening 23 november). Klik hier voor de deelnemerslijst.

Opdrachtenserie

PAN Amsterdam geeft sinds 2016 de opdracht aan kunstenaars om hun visie op de beurs te vertalen in beeld. Opeenvolgend werd samenwerkt met de fotografen Eva Roovers, Koen Hauser en Erwin Olaf. Dit jaar gaat de beurs een samenwerking aan met Jan Taminiau. Een van de getoonde werken in de tentoonstelling zal tevens gebruikt worden in de uitingen van de beurs. Taminiau maakt een met de hand beschilderd en met kralen en pailletten bewerkt doek. De voorstelling bestaat uit bomen die verwijzen naar de vermaarde Gobelin en kleurvlakken die refereren aan het modernisme van Bauhaus. Zij worden samengebracht in een geometrisch grid. Dit beeld is een vervolg in het onderzoek dat Taminiau deed voor zijn collectie “Robotic Nature” in 2016.

Biografie Jan Taminiau

Jan Taminiau groeide op in een familie van antiquairs. Hij begint zijn studie aan de Europese School voor Antiquairs in Antwerpen. Al snel besluit Taminiau om zelf te gaan ontwerpen en gaat naar de modeopleiding Artez in Arhem. In 2001 studeert hij af en wint de prestigieuze Roos Gesink Award. Vervolgens rondt Taminiau de master aan het Fashion Insituut Arnhem cum laude af en presenteert hij zijn collectie ‘Unfolding’ tijdens Paris Fashion Week 2003. Het label JANTAMINIAU lanceert in de ontwerper in 2004 en sindsdien toonde hij zijn collecties ondermeer tijdens Paris Fashion Week. Taminiau toonde zijn werk in onder andere het Textiel Museum Tilburg, Paleis Het Loo te Apeldoorn en het Gemeentemuseum Den Haag.  In het Centraal Museum Utrecht was er vorig jaar een zeer succesvolle overzichtstentoonstelling aan de ontwerper gewijd. Zijn ontwerpen worden onder anderen gedragen door Koningin Máxima, Lady Gaga, Beyoncé en Rihanna. In 2014 ontving de ontwerper Nederlands’ hoogste modeonderscheiding de ‘Grand Seigneur’.

-Einde Persbericht-

Noot voor de redactie

PAN Amsterdam verwelkomt Banque J. Safra Sarasin (Luxembourg) SA als hoofdsponsor
Banque J. Safra Sarasin (Luxembourg) SA, onderdeel van de J. Safra Sarasin Group, met het hoofdkantoor in Basel, is de nieuwe hoofdsponsor van PAN Amsterdam. De privébank die een vestiging in Amsterdam zojuist geopend heeft verbindt zich aan de 33e editie van de jaarlijkse beurs voor kunst antiek en design. PAN Amsterdam is geopend van 24 november t/m 1 december 2019 in RAI Amsterdam.

Mark Grol, Algemeen Directeur PAN Amsterdam, is zeer verheugd over het aantreden van de nieuwe hoofdsponsor: “PAN Amsterdam is de Nederlandse beurs voor kunst, antiek en design, waar de kwaliteit van Nederlandse kunstmarkt getoond wordt. Al meer dan drie decennia opereren we in een stad die bruist van creativiteit en innovatie. Met de uitstekende reputatie van de internationaal opererende Private Bank die staat voor kwaliteit, voelen we ons met deze verbinding fantastisch gesteund. We zien uit naar de komende editie van de beurs met Banque J. Safra Sarasin (Luxembourg) SA als nieuwe hoofdsponsor”.

Jules Moor, CEO Banque J. Safra Sarasin (Luxembourg) SA, benadrukt dat de komst van Banque J. Safra Sarasin (Luxembourg) SA naar Amsterdam en de mogelijkheid om de 33e editie van PAN te mogen ondersteunen als een warm welkom aanvoelt. “J. Safra Sarasin Group is van oudsher zeer betrokken in de ondersteuning en het promoten van kunst en cultuur. Onze ervaring van meer dan 175 jaar privé bankieren, combineren we in Nederland ook heel graag met kunst, antiek en design van het hoogwaardige niveau als PAN Amsterdam aanbiedt”.

Hoofdsponsor PAN Amsterdam

Persopening

De persopening vindt plaats op zaterdag 23 november van 12.00-14.00 uur, gevolgd door de opening. U kunt zich aanmelden via pers@pan.nl.

Contact

Voor vragen of persinformatie neem contact op met: Jan Peter Verhagen via jp@pan.nl

of +31 6 42 56 72 25.