Comic Art Masters
originele stripkunst
Comic Art Masters
Even voorstellen:
Ik ben Edwin Jansen van ComicArtMasters
Toen ik voor het eerst kunstbeurzen bezocht, was ik meteen onder de indruk van het enorme aanbod en de diversiteit aan kunstwerken. Wat mij echter opviel, was het feit dat de negende kunst, le Neuvième Art – zoals stripkunst in Frankrijk met zoveel liefde wordt genoemd – vaak helemaal niet aan bod kwam.
Dat is vreemd, want stripkunst wordt wereldwijd steeds meer erkend als volwaardige kunst. In de Verenigde Staten halen originele tekeningen van Marvel strips soms prijzen van tienduizenden, of zelfs honderdduizenden dollars. En ook de werken van legendarische striptekenaars zoals Hergé, de maker van Kuifje, gaan voor miljoenen over de toonbank. De cover van De Geheimzinnige Ster bijvoorbeeld, werd verkocht voor maar liefst 2,5 miljoen euro. Ook in Nederland heeft de stripcultuur haar sporen achtergelaten, met iconen als Marten Toonder en Hans Kresse, wiens werk internationaal gewaardeerd wordt.
ComicArtMasters op de PAN
Dit is precies de reden waarom ik zo trots ben dat ComicArtMasters dit jaar deelneemt aan de PAN Amsterdam, de belangrijkste kunstbeurs van Nederland. De PAN biedt een platform voor de meest prestigieuze galerijen en kunsthandelaren, en dit jaar hebben wij de kans om stripkunst in al haar pracht te presenteren aan een breed publiek van kunstliefhebbers, verzamelaars en professionals. Het is voor ons een unieke gelegenheid om de waarde van originele stripkunst onder de aandacht te brengen van een groter publiek, en de stripkunst als volwaardige kunstvorm te positioneren binnen de gevestigde kunstwereld.
Onze deelname aan de PAN is meer dan alleen een tentoonstelling van werk; het is een statement. Het is een kans om Nederlandse stripkunst en haar meest iconische tekenaars te vieren en wereldwijd te laten zien dat deze kunstvorm zijn plaats verdient tussen de grote meesters van de schilderkunst en beeldhouwkunst.
De waarde van striperfgoed
De waarde van stripkunst groeit wereldwijd, en de kunstwereld heeft deze unieke vorm van storytelling steeds meer omarmd. In Frankrijk en België bijvoorbeeld wordt striperfgoed al decennialang verzameld en gerespecteerd. Ook in Nederland neemt de belangstelling toe. Toptekenaars zoals Theo van den Boogaard, Joost Swarte en Peter van Dongen worden internationaal gewaardeerd, en hun originele werk is steeds meer gewild. We kunnen inmiddels ook niet meer om de immense waarde van originelen van Suske en Wiske of Kuifje heen, waarvan sommige veilingresultaten de verwachtingen ruimschoots overtreffen.
Door aan de PAN Amsterdam deel te nemen, hopen wij een breder publiek bewust te maken van de onmiskenbare waarde van originele stripkunst en de rijke traditie die Nederland hierin heeft. Er is zoveel meer te ontdekken dan enkel de populaire massamedia van vandaag.
Een verdwijnend ambacht
Wat deze generatie striptekenaars zo bijzonder maakt, is het ambachtelijke karakter van hun werk. In een tijd waarin steeds meer digitaal wordt gewerkt, en kunstmatige intelligentie een steeds grotere rol speelt, is het analoge werk van deze artiesten een zeldzaam en waardevol goed. Hun werken zijn uniek, ze ademen de nostalgie en het vakmanschapvan een tijdperk waarin stripkunst nog volledig met de hand werd gemaakt. We maken mogelijk de laatste generatie van analoge striptekenaars mee, en daarom is het belangrijk om hun werk te koesteren en te waarderen.
ComicArtMasters: het platform voor stripkunst
Bij ComicArtMasters geloven we dat stripkunst méér is dan alleen maar vermaak. Het is een kunstvorm die verhalen vertelt, die emoties oproept en die generaties heeft weten te verbinden. Wij willen deze kunstvorm naar de kunstbeurzen en galerijen brengen, zodat ze de waardering krijgt die het verdient. De PAN Amsterdam is de perfecte gelegenheid om te laten zien dat stripkunst niet alleen een plek heeft binnen de kunstwereld, maar dat het ook een belangrijke schakel is in de culturele geschiedenis.
Ik ben Edwin Jansen van ComicArtMasters
Toen ik voor het eerst kunstbeurzen bezocht, was ik meteen onder de indruk van het enorme aanbod en de diversiteit aan kunstwerken. Wat mij echter opviel, was het feit dat de negende kunst, le Neuvième Art – zoals stripkunst in Frankrijk met zoveel liefde wordt genoemd – vaak helemaal niet aan bod kwam.
Dat is vreemd, want stripkunst wordt wereldwijd steeds meer erkend als volwaardige kunst. In de Verenigde Staten halen originele tekeningen van Marvel strips soms prijzen van tienduizenden, of zelfs honderdduizenden dollars. En ook de werken van legendarische striptekenaars zoals Hergé, de maker van Kuifje, gaan voor miljoenen over de toonbank. De cover van De Geheimzinnige Ster bijvoorbeeld, werd verkocht voor maar liefst 2,5 miljoen euro. Ook in Nederland heeft de stripcultuur haar sporen achtergelaten, met iconen als Marten Toonder en Hans Kresse, wiens werk internationaal gewaardeerd wordt.
ComicArtMasters op de PAN
Dit is precies de reden waarom ik zo trots ben dat ComicArtMasters dit jaar deelneemt aan de PAN Amsterdam, de belangrijkste kunstbeurs van Nederland. De PAN biedt een platform voor de meest prestigieuze galerijen en kunsthandelaren, en dit jaar hebben wij de kans om stripkunst in al haar pracht te presenteren aan een breed publiek van kunstliefhebbers, verzamelaars en professionals. Het is voor ons een unieke gelegenheid om de waarde van originele stripkunst onder de aandacht te brengen van een groter publiek, en de stripkunst als volwaardige kunstvorm te positioneren binnen de gevestigde kunstwereld.
Onze deelname aan de PAN is meer dan alleen een tentoonstelling van werk; het is een statement. Het is een kans om Nederlandse stripkunst en haar meest iconische tekenaars te vieren en wereldwijd te laten zien dat deze kunstvorm zijn plaats verdient tussen de grote meesters van de schilderkunst en beeldhouwkunst.
De waarde van striperfgoed
De waarde van stripkunst groeit wereldwijd, en de kunstwereld heeft deze unieke vorm van storytelling steeds meer omarmd. In Frankrijk en België bijvoorbeeld wordt striperfgoed al decennialang verzameld en gerespecteerd. Ook in Nederland neemt de belangstelling toe. Toptekenaars zoals Theo van den Boogaard, Joost Swarte en Peter van Dongen worden internationaal gewaardeerd, en hun originele werk is steeds meer gewild. We kunnen inmiddels ook niet meer om de immense waarde van originelen van Suske en Wiske of Kuifje heen, waarvan sommige veilingresultaten de verwachtingen ruimschoots overtreffen.
Door aan de PAN Amsterdam deel te nemen, hopen wij een breder publiek bewust te maken van de onmiskenbare waarde van originele stripkunst en de rijke traditie die Nederland hierin heeft. Er is zoveel meer te ontdekken dan enkel de populaire massamedia van vandaag.
Een verdwijnend ambacht
Wat deze generatie striptekenaars zo bijzonder maakt, is het ambachtelijke karakter van hun werk. In een tijd waarin steeds meer digitaal wordt gewerkt, en kunstmatige intelligentie een steeds grotere rol speelt, is het analoge werk van deze artiesten een zeldzaam en waardevol goed. Hun werken zijn uniek, ze ademen de nostalgie en het vakmanschapvan een tijdperk waarin stripkunst nog volledig met de hand werd gemaakt. We maken mogelijk de laatste generatie van analoge striptekenaars mee, en daarom is het belangrijk om hun werk te koesteren en te waarderen.
ComicArtMasters: het platform voor stripkunst
Bij ComicArtMasters geloven we dat stripkunst méér is dan alleen maar vermaak. Het is een kunstvorm die verhalen vertelt, die emoties oproept en die generaties heeft weten te verbinden. Wij willen deze kunstvorm naar de kunstbeurzen en galerijen brengen, zodat ze de waardering krijgt die het verdient. De PAN Amsterdam is de perfecte gelegenheid om te laten zien dat stripkunst niet alleen een plek heeft binnen de kunstwereld, maar dat het ook een belangrijke schakel is in de culturele geschiedenis.
selected artworks