Starred By PAN Amsterdam - Jeroen en Jasper Krabbé
Jeroen en Jasper Krabbé
Als een wervelwind lopen Jeroen en Jasper Krabbé over de beurs en razendsnel zijn vader en zoon het met elkaar eens over welk werken zij willen uitlichten. Ze laten zich leiden door hun onderbuik: “We zijn het eigenlijk altijd vrij snel met elkaar eens, we laten ons leiden door ons gevoel en gaan uit van werken waarmee we zouden willen leven”. Ze kijken als schilders met een makers blik naar werken en verwonderen zich over technieken en materialen.
Object 1 –Dep Art Gallery - Stand 115
Alex Katz, Orange Hat, 1973, Olieverf op masoniet, 27,8 cm x 40,7 cm
Het bijzondere aan Katz vinden de Krabbé’s zijn manier van momenten vangen; “Het is bijna impressionistisch, de platheid van het werk is zijn compleet eigen stijl waar hij altijd aan heeft vastgehouden, ook toen men het niks vond.” Zijn techniek is verwonderlijk, hij komt terug tot de essentie en zijn werk lijkt misschien simpel, maar hij laat niks aan het toeval over.
Object 2 – Galerie Mia Joosten Amsterdam - Stand 127
Jacqueline de Jong, ‘Zonder Titel’, Ca. 1963-1964, Olieverf op doek, 70,5 cm x 91 cm
De Jong is een vrouwelijke kunstenaar die pas na haar dood de aandacht kreeg die ze verdient. Waarom staan vrouwelijke kunstenaars tijdens hun leven vaak in de schaduw van de man en komt de waardering pas later, vragen de Krabbés zich hardop af. Ze heeft een hele vrije eigen taal met dikke penseelstreken, verborgen figuren en je voelt de tijd erin.
Object 3 – Jaski Amsterdam - Stand 39
David Hockney, Self-Portrait in My Living Room, 2019, Colour inkjet print on cotton-fiber archival paper, Edition 78/100, 44 cm x 56 cm
Jasper begint vol enthousiasme te vertellen wanneer zijn oog op dit werk van David Hockney valt. Hij heeft een keer met Hockney in een lift vast gezeten en het eerste wat Hockney zei toen ze weer uit de lift konden was “I just want to have a smoke”. Des te logischer dat de keuze viel op dit zelfportret waarin hij zichzelf vastlegt op een intiem moment met sigaret in de hand. Uit ervaring weet Jeroen dat je in waterverf niet kunt corrigeren. “Alles moet gepland worden, de witte open gelaten plekken zijn allemaal vooruit gedachte stappen. Er zit geen twijfel in het werk en dat maakt hem zo’n meester.”
Object 4 – BorzoGallery Stand 36
Hans van Hoek, Kimono met zwaan en vlinder, Oil on canvas with carvd and painted fram, 2017-18, 234 cm x 198 cm
In dit werk heeft van Hoek de lijst onderdeel gemaakt van het werk door deze ook te schilderen. Toch is de uiterste rand nog bewerkt waardoor je goed moet kijken wat je nu eigenlijk ziet. Hij is een moedige schilder die dingen durft weg te halen en weer vervangen door andere. Het favoriete detail van vader en zoon is het kleur overloop van de felle groen blauwe streep in het diepe rood van de rest van het werk.
Object 5 – Mieke Zilverberg - Stand 78
Wood Statuttee of Man, Old Kingdom, 6th dynasty, reign of Pepi II, Circa 2250 BC
Jeroen: “Kijk naar die lach, kijk naar die lach.” Jasper: “Ja en kijk hoe prachtig die techniek achter het haar is en vooral in wat voor een mooie staat het nog is”. Waarop galeriehouder Mieke Zilverberg uitlegt dat het geen haar is maar een pruik die ze destijds droegen tegen de luizen. Iets kunnen bewonderen wat zo oud en in zo’n goede staat is noemen de Krabbés een waanzinnige ervaring.
Als een wervelwind lopen Jeroen en Jasper Krabbé over de beurs en razendsnel zijn vader en zoon het met elkaar eens over welk werken zij willen uitlichten. Ze laten zich leiden door hun onderbuik: “We zijn het eigenlijk altijd vrij snel met elkaar eens, we laten ons leiden door ons gevoel en gaan uit van werken waarmee we zouden willen leven”. Ze kijken als schilders met een makers blik naar werken en verwonderen zich over technieken en materialen.
Object 1 –Dep Art Gallery - Stand 115
Alex Katz, Orange Hat, 1973, Olieverf op masoniet, 27,8 cm x 40,7 cm
Het bijzondere aan Katz vinden de Krabbé’s zijn manier van momenten vangen; “Het is bijna impressionistisch, de platheid van het werk is zijn compleet eigen stijl waar hij altijd aan heeft vastgehouden, ook toen men het niks vond.” Zijn techniek is verwonderlijk, hij komt terug tot de essentie en zijn werk lijkt misschien simpel, maar hij laat niks aan het toeval over.
Object 2 – Galerie Mia Joosten Amsterdam - Stand 127
Jacqueline de Jong, ‘Zonder Titel’, Ca. 1963-1964, Olieverf op doek, 70,5 cm x 91 cm
De Jong is een vrouwelijke kunstenaar die pas na haar dood de aandacht kreeg die ze verdient. Waarom staan vrouwelijke kunstenaars tijdens hun leven vaak in de schaduw van de man en komt de waardering pas later, vragen de Krabbés zich hardop af. Ze heeft een hele vrije eigen taal met dikke penseelstreken, verborgen figuren en je voelt de tijd erin.
Object 3 – Jaski Amsterdam - Stand 39
David Hockney, Self-Portrait in My Living Room, 2019, Colour inkjet print on cotton-fiber archival paper, Edition 78/100, 44 cm x 56 cm
Jasper begint vol enthousiasme te vertellen wanneer zijn oog op dit werk van David Hockney valt. Hij heeft een keer met Hockney in een lift vast gezeten en het eerste wat Hockney zei toen ze weer uit de lift konden was “I just want to have a smoke”. Des te logischer dat de keuze viel op dit zelfportret waarin hij zichzelf vastlegt op een intiem moment met sigaret in de hand. Uit ervaring weet Jeroen dat je in waterverf niet kunt corrigeren. “Alles moet gepland worden, de witte open gelaten plekken zijn allemaal vooruit gedachte stappen. Er zit geen twijfel in het werk en dat maakt hem zo’n meester.”
Object 4 – BorzoGallery Stand 36
Hans van Hoek, Kimono met zwaan en vlinder, Oil on canvas with carvd and painted fram, 2017-18, 234 cm x 198 cm
In dit werk heeft van Hoek de lijst onderdeel gemaakt van het werk door deze ook te schilderen. Toch is de uiterste rand nog bewerkt waardoor je goed moet kijken wat je nu eigenlijk ziet. Hij is een moedige schilder die dingen durft weg te halen en weer vervangen door andere. Het favoriete detail van vader en zoon is het kleur overloop van de felle groen blauwe streep in het diepe rood van de rest van het werk.
Object 5 – Mieke Zilverberg - Stand 78
Wood Statuttee of Man, Old Kingdom, 6th dynasty, reign of Pepi II, Circa 2250 BC
Jeroen: “Kijk naar die lach, kijk naar die lach.” Jasper: “Ja en kijk hoe prachtig die techniek achter het haar is en vooral in wat voor een mooie staat het nog is”. Waarop galeriehouder Mieke Zilverberg uitlegt dat het geen haar is maar een pruik die ze destijds droegen tegen de luizen. Iets kunnen bewonderen wat zo oud en in zo’n goede staat is noemen de Krabbés een waanzinnige ervaring.