The Millen House

Tapijt en textiel, Oriëntaalse en Aziatische Kunst

description


Ge Ba — letterlijk “stoffen collages” — zijn opvallende, met de hand gemaakte composities van gerecyclede textielsoorten, traditioneel vervaardigd door vrouwen op het platteland in het zuidwesten van China, halverwege de twintigste eeuw. Deze unieke werken, daterend uit de jaren 1950 tot 1970, ontstonden uit noodzaak: versleten kledingstukken en textielresten werden in stukken geknipt en met rijstlijm zorgvuldig samengevoegd. Oorspronkelijk dienden ze praktische doeleinden — zoals het verstevigen van schoenzolen, het voeren van kleding of als basis voor borduurwerk — maar deze collages overstijgen hun bescheiden oorsprong en onthullen een intuïtief gevoel voor vorm, balans en kleurharmonie.
Hoewel anoniem gemaakt en zonder artistieke pretentie, bezitten Ge Ba een krachtige visuele zeggingskracht. De gelaagde, overlappende materialen creëren gedurfde contrasten en ritmische composities die doen denken aan het werk van westerse avant-garde schilders. Hun materialiteit roept associaties op met Nicolas de Staël, hun kleurvlakken weerspiegelen Serge Poliakoff, en hun speelse ritmes doen denken aan Paul Klee. Ge Ba bevinden zich op het snijvlak van Art Brut, etnografisch object en moderne abstractie, en tonen de visuele verfijning die kan voortkomen uit alledaagse praktijk.
De stoffen zelf dragen een diepe culturele betekenis. Ze weerspiegelen het kleurenpalet en de textuur van het Chinese plattelandsleven: indigo, bruin en zwart gedragen door de arbeidersklasse; bloemmotieven uit kinderkleding; met blokdruk bedrukte hennep; zijde met een haaienhuidglans; en zelfs stukken kalligrafie die de Culturele Revolutie hebben overleefd. Elke collage is een getuigenis van de vindingrijkheid en esthetische gevoeligheid van de anonieme vrouwen die ze maakten — huiselijke restmaterialen omvormend tot poëtische visuele expressie.
In het Mandarijn bekend als textielcollage (纺织拼贴) of patroonlap (格巴), kregen Ge Ba bredere erkenning in het Westen dankzij de Franse verzamelaar en estheet François Dautresme (1925–2002), oprichter van de Compagnie Française de l’Orient et de la Chine (CFOC). Als pionier in de waardering van Chinese volkskunst was Dautresme een van de eersten die deze werken als autonome kunst presenteerde in plaats van als etnografische curiosa. Delen van zijn collectie zijn tentoongesteld in onder meer het Guggenheim Museum in Bilbao, de EDF Foundation in Parijs en het Centre Pompidou.
Vandaag de dag worden Ge Ba steeds meer gewaardeerd om zowel hun esthetische als historische betekenis. Volledig samengesteld uit hergebruikte materialen en geleid door een intuïtief creatief proces, belichamen ze een collectief geheugen — een stille maar krachtige getuigenis van veerkracht, traditie en schoonheid in het alledaagse. Nu voor het eerst te koop aangeboden, vormt de huidige collectie van zes Ge Ba — alle verworven door de vader van de vorige verzamelaar rechtstreeks van Dautresme — een zeldzame en bijzondere selectie uit een vaak over het hoofd gezien hoofdstuk van het Chinese textielerfgoed. Deze werken bieden niet alleen een inkijk in het rurale Chinese leven, maar ook een diep ontroerende vorm van abstracte expressie, geworteld in geleefde ervaring.
Herkomst
Aangekocht van François Dautresme in de jaren 1990, sindsdien in familiebezit gebleven.

Ba Ge (1950 - 1970)

Ge Ba

Ge Ba, collage in textiel met rijstlijm, China, circa 1950-1970, afmetingen 60x50 cm

Contact

The Millen House

Amsterdam

M. 00316 22007186 themillenhouse.com/