PAN Amsterdam 2018: Nieuwe deelnemers en eerste blik.

10/9/2018

PAN Amsterdam opent op 18 november 2018 haar deuren voor de 32ste editie in RAI Amsterdam. De jaarlijkse beurs voor kunst, antiek en design biedt doorgewinterde verzamelaars en starters op de kunstmarkt een gevarieerd aanbod uit de collecties van 110 antiquairs, handelaren en galeristen. Op uitnodiging van het PAN-bestuur portretteerde de internationaal gerenommeerde fotograaf Erwin Olaf Amsterdammers met acht door hem geselecteerde hoogtepunten voor de tweede editie van de tentoonstelling op de beursvloer. Voor de portretten ging hij op zoek naar typerende personages en locaties in de stad. In de serie maakt hij zowel vanzelfsprekende als humoristische verbindingen tussen PAN en de stad Amsterdam.

Nieuwe Deelnemers
PAN Amsterdam verwelkomt dit jaar 11 nieuwe en terugkerende deelnemers. Zij zijn een afspiegeling van de diversiteit op de beurs. PAN Amsterdam verwelkomt: ASAP Gallery (Hedendaagse kunst), Borzo Gallery (Hedendaagse kunst), Bruil & Brandsma Works of art (Antiek), Foumani Persian Gallery (Tapijten), Histoire (Design), Langart (Hedendaagse kunst), Galerie Martin Mertens (Hedendaagse kunst), MPV Gallery (Hedendaags), Sue Ollemans Oriental Works of Art (Antiek), Passage Art (Hedendaagse kunst) en Qlick Gallery (Fotografie). “De veelzijdigheid van het aanbod en deelnemers zit in het DNA van PAN Amsterdam. De afgelopen jaren hebben wij onze koers daarop ingezet en we zien dat het economische klimaat vertrouwen geeft om te kopen. Wij zijn trots op de trouwe en nieuwe groep handelaren die dit jaar op de beurs staan en we kijken uit naar een succesvolle editie van PAN Amsterdam”, aldus CEO Patrick van Maris.

Eerste blik op PAN Amsterdam 2018
PAN Amsterdam kenmerkt zich door een veelzijdig aanbod in stijlen en periodes. Deze komt terug in zowel de beursplattegrond als in de topstukken die de deelnemers meenemen. Mark Smit Kunsthandel toont het schilderij Uitzicht op de baai van Mallorca van Leo Gestel. Dit schilderij is voor het eerst in 35 jaar weer in Nederland te zien is. Een schilderij dat voor het eerst in drie generaties op de markt komt is Portret van een Dame van Isaäc Israels, meegenomen door Kunstgalerij Albricht. Vermoedelijk gaat het om een portret van de vrouw van Kees van Dongen.

Antiek is een van de belangrijke pijlers van PAN. Een in het oog springende Franse sculpturale klok met het paar Amor en Psyche wordt ingebracht door Gude & Meis. Het formaat van deze vroeg 19de-eeuwse klok is uitzonderlijk en komt daardoor zelden op de markt. Een ander opvallend object in grootte is een 18de-eeuws zilveren inktstel. A. Aardewerk Antiek Juweliers toont de enige bekende set van dit formaat dit najaar op PAN Amsterdam.

Werk van de beroemde Nederlandse ontwerper Gerrit Rietveld behoort tot verschillende collecties van PAN-deelnemers. Galerie VAN DEN BRUINHORST neemt een kratbureau met een bijzondere herkomst mee. Dit exemplaar uit 1940 werd destijds aan een studente medicijnen gegeven voor haar studie. Vanwege haar Joodse afkomst kon zij de opleiding pas na de oorlog afronden waarna ze apotheker werd. Het bureau komt voor het eerst op de markt vanuit de familiecollectie.

Een uitbundig Italiaans postmodern bureau wordt meegenomen Wonderwood. Het in de jaren 70 ontworpen bureau komt van een ontwerper uit de buurt van Joe Colombo en kenmerkt zich door de uitgesproken vormen en combinatie van glas en plywood. Een groot aantal kunstwerken zijn ook voor het eerst te zien op de beurs, bv een spectaculaire seriewerk van Jeffrey Millstein. Hij hing afgelopen zomer met een helikopter boven Amsterdam voor een nieuwe editie van zijn serie Areals. Deze opnamen uit de lucht van iconische locaties uit de stad zijn voor het eerst te zien bij ARTITLEDcontemporary.

Van verzameling naar museum
De derde editie van PAN Podium heeft als thema ‘Van verzameling naar museum’. De verschillende particuliere musea die afgelopen jaren in Nederland openden en de schenking van de collectie Blokker aan museum Singer Laren zijn de aanleiding voor de programmering dit jaar.

Op de plek waar de Nederlandse kunstmarkt samenstroomt, bieden een tiental culturele partijen onder de noemer PAN Podium ons verschillende perspectieven over verzamelen of de ambitie daartoe of ook, het leven met kunst. Met bijdragen van onder andere Vereniging Rembrandt, Design Museum Den Bosch, KVHOK, kasteel HEX in België, RKD en Singer Laren.

Deelnemers PAN Amsterdam 2018

De Galerie van Piet Hein Eek

Eigenmann Juwelen

John Endlich Antiquairs