AMSTERDAM - GALERIE LIEVE HEMEL

Galerie Lieve Hemel
Elementenstraat 15
Openingstijden op afspraak: woe t/m zo 12.00 tot 19.00: 06 29039095 / galerie@lievehemel.nl
www.galerielievehemel.nl

Een eeuwige leercurve - Open tijdens PAN in Perspectief
25 t/m 29 november 2020
Het grote voordeel van een digitale tentoonstelling is dat je een losse gedachte, die tijdens de beurs wellicht een paar keer terloops en vluchtig ter sprake komt, nu zorgvuldig kunt uitspinnen en op internet zetten, wat maakt dat van de duizenden die zich al klikkend door het aanbod heenwerken er toch zeker honderd de moeite zullen nemen om een dergelijke ontboezeming te lezen en op zich te laten inwerken. Terwijl in dit opzicht mijn bereik op de echte beurs onherroepelijk beperkt blijft tot een handvol geïnteresseerden.

Een van de dingen die ik in de loop van mijn leven heb geleerd is dat een simpel mooi-bevinden van een schilderij zich na verloop van tijd kan toespitsen op een enkel detail, overigens in eendrachtige samenspanning met het geheel. Ook heb ik geleerd - èn dikwijls verkondigd - dat het niet uitmaakt wat een schilder schildert, maar vooral wel hoe. Deze twee volstrekt verschillende aspecten smelten, net als in tientallen voorafgaande schilderijen, ook in dit recente schilderij van Ben Snijders samen in het flesje met het kurkje. Het flesje torst een leven van emoties, zoals die zich aan Ben Snijders al die decennia aan hem openbaarden, die hij materialiseerde in kleuren en structuren, voorwerpen en abstracties, en vooral licht. Steeds weer.

Wat ik probeer te zeggen is dat de essentie van Snijders’ schilderijen zichtbaar wordt in een oneindig subtiele dosering van aardse bruinen, spontaanrode accenten, Saenredam-blanke tinten, en blauw, vooral blauw, van transparant waterblauw via bijna verborgen ultramarijn en lapis lazuli tot bijkans zwart. Waarmee hij een moment van bezinning, opluchting of net zo goed onzekerheid bezweert, transformeert tot een betoverend paneeltje met wat olieverf.

Maar ik dwaal af. Hoeveel moois er verder in het schilderijtje nog meer is te ontdekken, voor mij is het kurkje op het flesje binnen het kader van dat paneeltje het allermooiste ter wereld.

Koen Nieuwendijk


Foto: 
Ben Snijders
"Flesje met Rozenbottels" 2020
acryl/papier op paneel
23,5 x 31,5 cm
(foto Galerie Lieve Hemel)

Tevens nieuwe schilderijen van onder meer Hanneke van Oosterhout, Theo Voorzaat, Anneke van Brussel, Erik van der Esch, Dennis Møgelgaard, Siegfried Woldhek, Peter van Poppel