HARLINGEN - GALERIE DE VIS

Galerie de Vis
Noorderhaven 40
Openingstijden: zaterdag 11.00-16.00 uur en op afspraak: +31(0)517-417116
www.galeriedevis.com

Krins Rinsema: teer en teder - Open tijdens PAN in Perspectief
3 oktober t/m 6 december 2020
Krin Rinsema weet aansprekende, tedere beelden te scheppen. Ze tovert op grote en kleine formaten ‘brozen en breekbaren’ tevoorschijn, die zeggingskracht hebben en compassie opwekken. Dat lukte haar met bijvoorbeeld de etsnaald – toch bepaald geen fijnzinnig instrument – zó goed, dat ze met haar grafiek meerdere prijzen won. Enkele jaren geleden sleepte ze met een record aantal stemmen de publieksprijs in de wacht bij de verkiezing van de landelijke BAS Grafiekprijs.
De tentoonstelling ‘Teer en teder’ bij Galerie de Vis in Harlingen neemt bezoekers mee op reis. Ruimte is een centraal gegeven in Rinsema’s werk. Ze schetst plekken, maar alleen in grote lijnen. En de mensen die ze aanreikt, lijken zelf ver weg te zijn met hun gedachten. Veel is er niet meer, of nooit geweest. Er is meer niet dan wel. De kijker die zich in al die ruimte naar poëtische verten laat meevoeren kan er van alles in kwijt: van gevoelens van ooit tot herinneringen aan toen.
Kleur was lang niet of nauwelijks in het werk van Krin Rinsema te vinden, en een afbakening van alle eindeloosheid evenmin. Maar de laatste jaren breken vooral in haar schilderijen zachte tinten door, en krijgt het omliggende landschap steeds meer kleur en vorm: het strand, de zee, de weidsheid. Maar ruimte blijft er onverminderd, voor flarden van vroeger, voor gevoelens van een kind, voor bijna vergeten sentimenten, voor de hang naar het onbekende.


Haanstra & Hogen Esch
 - Open tijdens PAN in Perspectief
3 oktober t/m 6 december 2020
Het gezin Haanstra uit Goor telt getalenteerde kinderen. Bert Haanstra ontpopt zich tot cineast en broer Johan Haanstra (1914-1991) mag de jonge koningin Juliana portretteren – een eervolle opdracht. In de loop der jaren verschuift de aandacht van Johan Haanstra echter: van portretkunst naar wandschilderingen, en dan naar mozaïeken en baksteenreliëfs. En nadat hij zich in 1976 in Fryslân vestigt, volgt een nieuwe wedergeboorte: non-figuratieve doeken in heldere kleuren, ongebonden en vrij. Met een uitgebalanceerd samenspel van vlakken in allerlei vormen en ‘schoongewaaide kleuren’ roept hij de sfeer van het Friese landschap op. Zo groeit hij uit tot een bekende en breed gewaardeerde representant van het Fries expressionisme.
De Harlinger galerie De Vis toont werk dat de kunstenaar in die jaren maakt: abstracte composities van eenvoudige vormen zoals strepen en toetsen, omlijnde vormen en heldere kleuren. De snelheid en kracht die uit de schilderijen spreekt blijft verbazen.
Eén van Haanstra’s schildersleerlingen wordt zijn levenspartner: Ina Hogen Esch. Zij put inspiratie uit haar directe omgeving: de tuin, het omliggende landschap. Net als haar echtgenoot houdt zij het niet bij één techniek: ze maakt onder meer linoleumsnedes en begint ook met weven. Daarmee exposeert ze zelfs in museum het Princessehof in Leeuwarden. Het meest bekend zijn echter toch haar schilderijen: kleur, helderheid en kracht in olieverf, alles in een fors schildershandschrift.