Kunstgalerij Albricht

Meisje op een ezeltje aan het Scheveningse strand

description

I.L. (Isaäc) Israels (Amsterdam 1865 - Tha Hague 1934)

Olieverf/doek: 69 x 96,5 cm 1895-1905

Provenance

Kunsthandel P.A. Scheen, 's-Gravenhage 1977
Particuliere collectie Nederland

Literature

Pieter A.Scheen, "Lexicon Nederlandse Beeldende Kunstenaars", 1981, nr. 805 (afb.)
Tableau Magazine, 1995, no. 7

Standplaats afbeelding, standplaats origineel BD/RKD/1418 - NEG/The Netherlands II/Paintings/Seascapes, Beaches and Dunes (afb.nr. 0000336695)
Project Isaac Israels in Den Haag
Permalink https://rkd.nl/explore/images/225786

Detail Description

Vanaf het midden van de jaren ‘90 ging Israels ‘s zomers terug naar Den Haag waar hij samen met zijn vader aan het strand ging schilderen. Zij huurden dan een villa in Scheveningen. Isaacs in Amsterdam ontwikkelde impressionistische stijl bleek bij uitstek geschikt om het vrolijke strandleven met luchtige, lichte toets vast te leggen. Zijn schilderijen van ezeltje rijdende kinderen waren publiekslievelingen en zijn nog altijd bijzonder geliefd. Israels grapte dat de verkoop van een schilderij “de Hoogste der kunsten” was. Zijn ezeltje-rijdende kinderen werden gretig gekocht voor hoge prijzen, en kunnen alleen al om die reden als hoogtepunten in zijn oeuvre worden beschouwd.
Het zonnige strandleven werd een van de vaste thema's binnen het oeuvre van Isaac Israels. Mensen die zich ontspannen en van het leven genieten werden steeds meer het hoofdmotief in zijn werk.

Dit schilderij is een mooi voorbeeld hiervan. In een relatief eenvoudig kleurenpalet zet hij het meisje op haar ezel neer tegen de achtergrond van de zee. Israels weet met beperkte kleuren de verschillende stofuitdrukkingen van zowel de kleren van het meisje, de ezel als de zee prachtig weer te geven. De zee is met brede strepen neergezet. Israels schilderijen geven vaak de indruk van een momentopname, een snapshot, maar om een schilderij te maken is toch iets meer tijd nodig. Ook voor strandscènes als dit en zijn taferelen van dienstmeisjes op de Amsterdamse grachten vroeg hij mensen voor hem te poseren. In Scheveningen waren het vaak de dochters van vrienden die zijn modellen waren. Wie er precies is afgebeeld is echter minder belangrijk; het gezicht is dan ook nauwelijks uitgewerkt. Het schilderij gaat over licht en kleur en biedt vooral de zintuiglijke ervaring van een dag aan een Hollands strand. Dit schilderij toont Israels op zijn best: trefzeker, vol beweging en direct raak. Spontaniteit stond voorop. “Vooral niet te veel werken”, was zijn methode, “niet meer dan twee uur achter elkaar, niet te lang peuteren, dan ben je niet fris meer”.


read more
Meisje op een ezeltje aan het Scheveningse strand

contact

Utrechtseweg 107
6862 AE Oosterbeek
Nederland

T 026 361 18 76

info@albricht.nl
www.albricht.nl