Kunstgalerij Albricht

Stilleven met Pioenen

description

Leo Gestel (Woerden 1881 - Hilversum 1941)

Olieverf/doek: 63 x 90 cm 1911
Rechtsonder gemerkt "Leo Gestel" en getiteld aan achterzijde

Provenance

Collectie W. Beffie, Amsterdam
Kunsthandel Willem Rueb, Amsterdam
Particuliere collectie Nederland

Literature

Vgl. Frans Halsmuseum en het Noordbrabants Museum, "Leo Gestel als modernist", Haarlem en 's-Hertogenbosch 1983, p.

Detail Description

Een bijzonder schilderij uit een bijzondere periode in het oeuvre van Leo Gestel. Dit stilleven maakte hij toen hij doorbrak als een van voormannen van de moderne kunst in Nederland. Gestel ontwikkelde zich razendsnel in de jaren rond 1910. Hij schilderde met losse, expressieve stipjes en streepjes kleur om uitdrukking te geven aan zijn eigen persoonlijke beleving van zijn onderwerp. Met deze stijl, die luminisme werd genoemd, wilden de Nederlandse schilders een intensere ervaring van de werkelijkheid schilderen, door gebruik te maken van technieken die zij ontleend hadden aan het Franse pointillisme.
Het ging hen om het gevoel van hun werkelijkheid over te brengen en de kleur was het middel om dat te bereiken. Op die manier konden zij het realistische schilderen achter zich laten. Eenzelfde soort verhevigde versie van de werkelijkheid zien we ook bij dit schilderij in Gestels nieuwe stijl, een jaar later. De stippels en streepjes zijn verdwenen en alle objecten op dit symmetrisch gecomponeerde schilderij zijn omgeven door een stevige contourlijn. Gestels persoonlijke streek heeft plaats gemaakt voor grote gestileerde kleurvlakken, maar de kleur blijft zijn belangrijkste uitdrukkingsmiddel.
Zijn werk was te zien op talloze exposities en werd gekocht door verzamelaars van de modernste kunst. Hélène Kröller-Müller (1869-1939), die een grote verzameling Van Goghs bezat, kocht in 1912 op de tweede tentoonstelling van de Moderne Kunstkring twee andere versies van dit schilderij. Op beide werken, die tegenwoordig nog te zien zijn in het naar haar genoemde museum, is dezelfde vaas afgebeeld.
1911 was het jaar waarop de moderne kunst echt doorbrak in Nederland. Talloze exposities toonden niet alleen het werk van de Nederlandse avant-garde, maar ook van de buitenlandse vernieuwers en hun voorlopers. De belangrijkste tentoonstelling was die van de Moderne Kunstkring in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Hier was de nieuwe Nederlandse kunst te zien, waaronder dat van Gestel, samen met werk van Franse schilders als Picasso en Braque. De aparte Cézanne-expositie maakte waarschijnlijk meer indruk op Gestel dan het werk van die kubisten. De door duidelijke contouren gedefinieerde vruchten op zijn stillevens lijken meer beïnvloed door zijn voorganger Paul Cézanne.

read more
Stilleven met Pioenen

contact

Utrechtseweg 107
6862 AE Oosterbeek
Nederland

T 026 361 18 76

info@albricht.nl
www.albricht.nl