Arnold Ligthart Kunsthandel & Bemiddeling

Stilleven met fles en mandoline (ca. 1925)

description

Raoul Hynckes (1893 - 1973)

gesigneerd rechtsonder
olieverf op doek
80,5 x 65,5 cm

Het werk bevindt zich in de originele lijst

Provenance

Sotheby Mak van Waay, Amsterdam, 24 oktober 1983, lot 127
Kunsthandel G. Maris, Amsterdam, 30 juli 1990
Particuliere collectie, Nederland

Literature

A.E. van den Tol, ‘Else Berg, Wim Schuhmacher, Raoul Hynckes, A. Colnot en S.L. Schwarz in het Stedelijk Museum Amsterdam’, Elsevier’s Geïllustreerd Maandschrift 37 (1927), pp. 382-383, afgebeeld op p. LXXI
H. Steenbruggen, 'Goed gekozen – van 1900 tot nu – collectie Van Toledo', Museum Belvédère, Heerenveen-Oranjewoud 2015, pp. 46-47, afgebeeld
Bulletin Museum Belvédère, nr. 36 (juli 2019), afgebeeld op p. 4

Exhibition

Amsterdam, Stedelijk Museum, 'Else Berg, Wim Schuhmacher, Raoul Hynckes, A. Colnot en S.L. Schwarz', 1927
Laren, Singer Museum, 'Reflectie van een collectie', 27 juni – 30 augustus 1997
Spanbroek, Frisia Museum, 2001-2002
Heerenveen, Museum Belvédère, 'Goed gekozen – van 1900 tot nu – collectie Van Toledo', 5 december 2015 – 6 maart 2016

Detail Description

Na zijn beginjaren als impressionist zocht Raoul Hynckes vanaf 1924 meer verdieping, bij voorkeur in stillevens. ‘Het beeld concentreert zich nu in een streng besloten conceptie en het stilleven leent zich bij uitstek voor een beheerschte opbouw van een geheel’, aldus J.H. van der Hoop in zijn monografie over de kunstenaar (1940). ‘De dingen zijn hier geabstraheerd door een bepaalde manier van kijken, die ook den toeschouwer dwingt zich bewuster, minder argeloos, tegenover de objecten te stellen, zich rekenschap te geven van lijnen en vlakken en kleuren, die anders in het geheel blijven opgelost’. In deze stillevens heerst ‘de spanning van het beheerschte zien’. Hynckes koos – in lijn met het gematigd expressionisme van die jaren – voor gedempte kleuren, die hij wist op te voeren tot hun maximale zeggingskracht.

Hans Redeker verhaalt in zijn boek 'In mijn ogen – Raoul Hynckes als schilder en schrijver' (1964) hoe de kunstenaar in 1924, 31 jaar oud, de radicale beslissing nam om al z’n oude impressionistische werk in één klap te vernietigen. Dit opende nieuwe wegen. ‘Stillevens uit de eerste jaren van die periode tonen waarmee het begon: een zuiverende en versterkende invloed van het cubisme, en daarmee samen een sterk accent op de compositie van het schilderij. En voor zover dit compositorische in wezen het vlak van het schilderij ordent en ritmeert, roepen de sobere geometrisch-strenge contourlijnen tegelijk de eenvoudig dagelijkse dingen op in een vorm, zo strak en tijdloos mogelijk, zo ver mogelijk gezuiverd van elke toevalligheid en elk overbodig detail. Hynckes kiest daarbij vaak – wat ook bij Dick Ket het geval is – een hoog blikpunt van boven af’.

Het was dit nieuwe werk dat hij in 1927 exposeerde in het Stedelijk Museum in Amsterdam, waar ook 'Stilleven met fles en mandoline' hing. Het maakte deel uit van een overdonderende zaal vol krachtige composities, ‘als uit ijzer-beton gesneden en gegoten en van een hardvochtige duidelijkheid’, aldus de criticus van Elsevier’s Geïllustreerd Maandschrift. De vorm van de mandoline – zo merkte de criticus op – gaf een subtiel tegenwicht aan de strakke opbouw van het schilderij en bracht het geheel in een perfecte balans. Het was één van de beste stukken in de expositie en werd daarom als enige afgebeeld Elsevier’s Geïllustreerd Maandschrift.

read more
Stilleven met fles en mandoline (ca. 1925)

contact

Hunzestraat 125 II
1079 VZ Amsterdam
Nederland

M 06 53 32 51 58

arnoldligthart@live.nl
www.arnoldligthart.com