Langart

Waiting for food & water

description

Celine van den Boorn (Heerlen 06-11-1978)

2021, 90 x 120 cm, acrylos photo (on dibond)

Detail Description

In mijn beeldend werk onderzoek ik de relatie tussen mens en natuur, in het bijzonder het spanningsveld tussen de aanwezigheid en afwezigheid van de mens in het landschap.

De samenkomst van mens en natuur legt regelmatig wonderlijke tegenstrijdigheden bloot. Zo verlangt de recreërende mens naar ongerepte natuur en sublieme beleving daarvan, maar zoekt hij tegelijkertijd deze natuur ‘en masse’ op, waardoor die sublieme ervaring niet mogelijk is en het paradijselijke landschap juist aangetast wordt. Militaire aanwezigheid in een foto kleurt het omringende landschap waardoor het beladen wordt, terwijl militairen zo min mogelijk zichtbaar willen zijn. Dramatische beelden van gestrande vluchtelingen die met hun felgekleurde tenten en bagage een scherp contrast vormen met de grauwe landschappen.

Het fascineert mij dat natuur en landschap in de media vaak als decor dienen voor menselijke activiteit. Voor mijn werk gebruik ik persfoto’s van deze, in mijn ogen, contrasterende, wringende of confronterende samenkomsten van mens en natuur zoals bij onderwerpen als toerisme, oorlog, conflicten, migratie. Door te werken met iets vluchtigs als beelden uit het nieuws en reclames wil ik een nieuwe blik bieden op onze gewenning aan confronterende nieuwsbeelden, en ons verlangen naar paradijselijke oorden bevragen.

Door op foto’s te schilderen bevind ik mij op het grensgebied tussen fotografie en schilderkunst. De hierin voorkomende mensen (militairen, toeristen, vluchtelingen) laat ik achter lagen verf verdwijnen in de natuurlijke achtergrond. Hierdoor verschuift in het beeld de focus van de mens naar het landschap. In het nieuw gecreëerde landschap speelt het oorspronkelijke onderwerp geen rol meer en is het verschil in spanning tussen een heftig of onschuldig beeld (een strand met poserende toeristen of een strand met aangespoelde vluchtelingen) al schilderend opgeheven.

Het weggeschilderde onderwerp is in mijn werk in eerste instantie nauwelijks te zien. Pas als je goed kijkt of als je je langs het werk beweegt en het licht verandert, zie je matte geschilderde silhouetten op de glanzende foto of verschijnen er details van het oorspronkelijke onderwerp.

Voor mij is de gelaagdheid in mijn werk van groot belang, zowel in het beeld (waar kijken we nu eigenlijk naar) als in techniek (wat is verf en wat is foto) als inhoudelijk (hoe verhoudt het landschap zich tot de menselijke aanwezigheid). Deze gelaagdheid veroorzaakt spanning tussen de schijnbaar ongerepte natuur en de nog zichtbare sporen van menselijke aanwezigheid, tussen actualiteit en tijdloosheid. De beschouwer wordt uitgenodigd te reflecteren op vragen als ‘wat was het oorspronkelijke beeld en wat is de ingreep van de kunstenaar’ en ‘wat doet dat met onze interpretatie van het beeld’.

read more
Waiting for food & water

contact

Laurierstraat 82
1016 PP Amsterdam
Netherlands

T 0624605088

info@langart.nl