Alain Hens

1966 RUIMTELIJK RELIËF WANDSCULPTUUR DOOR BOB BONIES

description

bob bonies (Den Haag 1937 - )

Provenance

Privé collectie België

Literature

Bonies’ Klare Taal
Author: Michiel Morel
Publisher: Uitgeverij De Zwaluw, Den Haag
Year: 2022
ISBN: 978-90-77794-29-6
Hardcover, 248 pages, Dutch

Detail Description

1966 is een belangrijk jaar in de carrière van Bob Bonies.

De belangrijkste doorbraak vond plaats bij zijn deelname aan de internationale tentoonstelling “Vormen van Kleur”, die Wim Beeren eind 1966 organiseerde in het Stedelijk Museum in Amsterdam met kunstenaars die een “koele werkwijze” gebruikten. Voorafgaand hieraan had Bonies in mei een studiotentoonstelling in het Stedelijk.



Daar toonde hij een kolossaal object bestaande uit drie aan de muur bevestigde, rechthoekige gelijkwaardige panelen en een gekleurde balk, die schuin van de muur naar beneden in de ruimte kwam en op de vloer rustte. Hierdoor creëerde hij een rechthoekige vorm. Op de drie panelen waren vier aaneengesloten, gekleurde strepen diagonaal op het doek geschilderd. De kleuren verspringen van paneel tot paneel, waarbij de kleurstroken nauwkeurig overeenkomen met het vorige of volgende paneel.



In Forms of Color presenteerde Beeren een rijk gezelschap van kunstenaars zoals Donald Judd, Elsworth Kelly, Morris Louis, Frank Stella, Barnett Newman en de Zwitserse pioniers van de betonkunst Max Bill en Richard Lohse. Bonies, Hans Koetsier, de “systematische” Peter Struycken en Mark Brusse waren de enige Nederlandse vertegenwoordigers van de nieuwe abstracte generatie.



 

read more
1966 RUIMTELIJK RELIËF WANDSCULPTUUR DOOR BOB BONIES

contact