De keuze van Erwin Olaf

PAN Amsterdam presenteert de campagnebeelden gemaakt door fotograaf Erwin Olaf (1959). Met de opdracht om de veelzijdigheid van de beurs voor kunst, antiek en design in beeld te brengen en de verbinding met de stad Amsterdam te laten zien, schoot Olaf een serie portretten van Amsterdammers met steeds verschillende kunstwerken. In acht portretten toont hij sprekende contrasten in locatie of de combinatie tussen geportretteerden en kunstwerken.

De acht beelden die hij maakt komen onder de naam 'De keuze van Erwin Olaf' in een special exhibition op de beurs samen. In een labyrint van semi-transparante vitrages laat Olaf de bezoeker ronddwalen en presenteert hij zijn foto’s naast de objecten die op de foto staan. 


De beursorganisatie nodigde Olaf uit om zowel een installatie op de beursvloer als het campagnebeeld te maken. Voor deze twee opdrachten maakt hij één serie foto’s waar hij zijn persoonlijke ervaringen met PAN Amsterdam gebruikt als startpunt. ‘Interessant aan PAN Amsterdam’, aldus Erwin Olaf, ‘is dat een goede beurs, als het ware een schatkamer is waar je diamanten kan vinden’. Het rondlopen, goed kijken en dan ontdekken van bijzondere kunstwerken vertaalt Olaf in een serie foto's met straks getoonde hoogtepunten van de komende beurs. Enkele van de gekozen kunstwerken zijn de lamp die Piet Hein Eek maakte met glas van Veronese, een 18 karaat collier waar Francesco Pavan honderden handgeslagen vierkante elementen verbindt, het porselein dat Picasso ontwierp voor Madoura of een paar van 18e eeuwse kandelaren gemaakt door Cornelis Rudolf Stolting. Bij deze kunstwerken zocht Olaf sprekende personages. De match tussen geportretteerde en kunstwerk sluit in het ene beeld naadloos aan, in het volgende beeld overheerst de humor of het contrast: van oude collectioneurs, nieuwe verzamelaars, tot bekende Amsterdammers als Bert Kops, van sportcentrum KOPS en Blonde Sien, mede-eigenaar van het legendarische Jordanese café Rooie Nelis.