Topstukken zetten de toon voor 32ste editie PAN Amsterdam

15-11-2018

Bijbehorend Document:

Amsterdam 15 november 2018, Een ontdekte Piet Mondriaan (1872-1944) is te zien op de 32ste editie van PAN Amsterdam. Willem de Winter, bekend van ‘Tussen Kunst en Kitsch’ en eigenaar van Kunsthandel E.J. Wisselingh & Co (stand 110) herkende de Mondriaan tijdens een taxatie. Het gaat om een portret uit 1901 van Elisabeth Sophia Maria Cavalini (1873-1933) uit Mondriaans realistische periode. Het schilderij van 73 x 53 cm was eerder niet bekend, nog nooit getoond en in geen enkel overzichtswerk beschreven. De Mondriaan is voor het eerst op de markt en voor het eerst te zien voor het publiek. Het komt zelden voor dat nieuwe werken aan het oeuvre van Mondriaan worden toegevoegd.

 

PAN Amsterdam is open van 18 t/m 25 november en vindt plaats in RAI Amsterdam.

 

110 antiquairs, galeristen, handelaren tonen op PAN Amsterdam kunst, antiek en design uit een periode van ongeveer 5.000 jaar. Een van de hoogtepunten is de prent ‘Plotselinge avondregen bij de Grote Brug van Atake’ van Utagawa Hiroshige (1797-1858) uit 1857 aangeboden door Hotei Japanese Prints (Stand 155). Vincent van Gogh (1853-1890) maakte deze voorstelling beroemd hij bezat hetzelfde blad en gebruikte het als onderwerp voor het schilderij ‘Brug in de regen (naar Hiroshige)’, 1887. De prent is in uitzonderlijke staat en niet aangesneden. De specialisten op PAN Amsterdam bieden vaak topstukken die zelden op de markt komen. Een voorbeeld hiervan is een Zittende pijp-rokende Buddha Figuur van Zwart Delfts aardewerk uit de 17de eeuw meegenomen door Salomon Stodel Antiqués. De techniek om Zwart Delfts te maken vergde veel tijd en kunde er zijn wereldwijd maar 60 stuks bekend. Dit stuk komt voor het eerst in 70 jaar komt het op de markt. Een ander specialisme van verschillende PAN-deelnemers is zilver. Een zilveren kaatsbal gemaakt rond 1750 wordt meegenomen door Rondom 1920. Kaatsbal is een van de oudste Nederlandse balsporten die nog steeds wordt beoefend. Deze trofee is rijk gedecoreerd met speltaferelen en moest als ‘wisselbeker’ ieder jaar opnieuw verdiend worden.

 

Oude en hedendaagse meesters
Handelaren in oude meesters vormen een van de pijlers van PAN. Een van de klinkende namen is het uitzicht op Alkmaar uit 1640 van Salomon van Ruysdael (1600/03-1670) Dit typerende Nederlandse landschap wordt getoond door Bijl-van Urk BV (Stand 81). Het schilderij werd door Erwin Olaf (1959) geselecteerd voor de tentoonstelling op de beursvloer: Keuze van Erwin Olaf. Olaf portretteerde het schilderij in de Diamantbuurt op de schouders van een jonge vrouw. Zo legt hij verbinding tussen verschillende stijlen en tijden. Voor de tentoonstelling maakte Olaf in totaal acht nieuwe beelden.

 

Hedendaagse kunst
Dit jaar verwelkomt PAN Amsterdam zeven nieuwe en vijf terugkerende deelnemers. De terugkerende deelnemer BorzoGallery (Stand 29) neemt zes nieuwe schilderijen van Hans van Hoek (1947) mee. Van Hoeks werk was onderdeel van de legendarische tentoonstelling ‘Grande Parade’ in Stedelijk Museum Amsterdam in 1984 samengesteld door toenmalig directeur Edy de Wilde. Hoeks nieuwe serie is een hernieuwde kennismaking met het Nederlandse publiek. Verschillende deelnemers nemen nieuw werk mee naar de beurs. Een in het oog springend ontwerp is de sculpturale jurk ‘Sytopia Finale Dress’ gemaakt door Iris van Herpen (1984) bij Rademakers Gallery (Stand 3). De jurk is gemaakt van metaal, zijde en polyester en haar meest recente werk. De galerie neemt ook een nieuwe lamp van Studio Job mee in de vorm van een pondteken, reagerend op de Brexit.

 

In het oog springend Design
In 1952 ontwierp studio BBPR een wandmeubel uitgevoerd door Pierino Frigerio voor een villa in Stresa (Italië).  Dit unieke stuk wordt gepresenteerd door Morentz (Stand 74) die dit jaar design ontstaan vanuit de samenwerking tussen architecten en ontwerpers toont.