PAN Amsterdam 2017: Succesvolle editie in alle segmenten van de markt

27-11-2017

Bijbehorend Document:

PAN AMSTERDAM 2017: SUCCESVOLLE EDITIE VAN IN ALLE SEGMENTEN VAN DE MARKT

27 november 2017 Amsterdam, PAN Amsterdam, de beurs voor kunst, antiek en design, sluit na een topdrukte in het laatste weekend haar deuren. In negen dagen werden 40.000 bezoekers verwelkomd door de 110 Nederlandse, Belgische, Duitse en Italiaanse deelnemers. De vliegende start die de beurs in het openingsweekend maakte, zette zich door. De grote meerderheid van de handelaren, in alle segmenten van de markt, geeft aan een goede beurs gedraaid te hebben. Het merendeel van de handelaren geeft aan goed tot meer verkocht te hebben in vergelijking tot vorig jaar.  De meeste verkopen vonden plaats in het middensegment van €5.000 - €50.000. Ook in het topsegment tussen €100.000 en €1.500.000 is goed verkocht. De positieve geluiden van de deelnemers zijn kenmerkend voor deze editie van de beurs. Het is een indicatie dat de kracht van de Nederlandse economie op volle sterkte is.

 

Dialoog tussen kunst, antiek en design
De in 2016 ingezette verandering van ontwerp en beursindeling werpt dit jaar de vruchten af. Bezoekers en deelnemers blijven enthousiast over de diversiteit die dit met zich meebrengt. Samen met de programmering op PAN Podium van onder andere Amsterdam Museum, Rijksmuseum, Vereniging Rembrandt en het Rotterdams Philharmonisch Orkest en PAN op smaak voorzag de beurs in een brede vraag.  CEO Patrick Maris omschrijft het als volgt: “Kunst kopen is een beleving. We hebben er ook dit jaar alles aan gedaan om een platform te creëren waar de kunsthandel en bezoeker elkaar ontmoeten. De dealers community heeft dit jaar haar kracht laten zien door de veranderingen te omarmen en steunen. We kunnen aan het eind van de beurs concluderen dat de kracht van de Nederlandse economie resulteert in goede verkopen.” President-Commissaris Roberto Payer: “De weg die we vorig jaar zijn ingeslagen wordt door het publiek gewaardeerd. De sfeer en de belevenis leiden tot verkopen.”

 

Bijzondere Verkopen
Na veel gemelde verkopen in het eerste weekend, werden gedurende de week en in het laatste weekend in alle disciplines goede zaken gedaan. Veel van de beste stukken die de PAN-deelnemers toonden vonden een nieuwe eigenaar. Het Nepalese beeldje uit de tweede helft 17de eeuw van een koninklijke donor dat werd aangeboden door Algemeene Ethnografica en Kunsthandel Aalderink was een absoluut topstuk. Het object dat in de jaren 50 een tentoonstelling van het Rijksmuseum, is verkocht aan een particuliere verzamelaar. Het paar kastanjevasen in de vorm van een luchtballon uit 1824 dat A. Aardewerk Antiquair  Juwelier voor het eerst op de PAN toonden, vond ook een nieuw onderkomen bij een particuliere verzamelaar. Kunstgalerij Albricht verkocht meerdere werken uit de 19de en 20ste eeuw, waaronder een fauvistisch landschap van Kees van Dongen en een pointillistisch Zeeuws meisje van Jan Toorop. De Galerie van Piet Hein Eek had ook een succesvolle beurs. Een van de blikvangers van de stand, een groot schilderij van Marc Mulders is naar een particuliere verzamelaar gegaan. Galerie Dom’arte verkocht ook verschillende schilderijen van Mulders en Claudy Jongstra.  Mark Smit Kunsthandel verkocht goed in het hoge segment, vanaf €100.000, waaronder De garnalenvangst van de visserskinderen geschilderd door Bernardus Johannes Blommers (1845-1914). Alle sculpturen van Lynn Chadwick dat Okker Art Gallery naar de beurs bracht, vonden nieuwe eigenaren. Verschillende foto’s van Katherine Cooper, momenteel met een solo in Institut du monde arabe te parijs, en gepresenteerd bij Flatland Gallery vonden een nieuwe eigenaar. Kunstzalen A. Vecht verkocht vlak voor het einde van de beurs een van de belangrijke werken, een minimalistisch schilderij van Lee Ufan met de vraagprijs van meer dan €100.000.

 

Verschillende musea deden aankopen op de beurs. Zowel het Rijksmuseum als het Japanse prentenkabinet Nihon no Nohnga voegden prenten uit het aanbod van Hotei Japanse Prints aan hun collecties toe. Een werk van Harmen Brethouwer gepresenteerd door Hidde van Seggelen gaat naar de collectie van Museum Beelden aan Zee. Verschillende sieraden die gepresenteerd werden door Galerie Rob Koudijs gaan naar het CODA museum waaronder een van de meest kostbare objecten die ze meebrachten, een collier met goud, zilver, linnen en kunststof van Daniel Kruger.

 

De verschillende nieuwkomers meldden een succesvolle beurs. Een pot uit de Yuan Dynastie (13de-14de eeuw na Christus) meegenomen door Feng-Chun Ma Chinese & Japanese Art Consultancy vindt een nieuw onderkomen bij een Aziatische verzamelaar. Verschillende bijzondere Chinese objecten vonden ook een plek in Nederlandse verzamelingen. Galerie Fontana meldden ook veel verkopen, vooral aan beginnende verzamelaars.

 

Goede verkopen zijn ook gemeld in de designsectie. De velvet sofa welke Zitzo, 20th century design aanbood en die meer dan 30 jaar in een privécollectie zat ontworpen door Vladimir Kagan vond een thuis. Morentz verkocht een topstuk van Wim den Boon aan een privéverzamelaar, dit bureau van Wenge en Skai was voor het eerst op de Nederlandse markt en op PAN Amsterdam te zien.

 

Met dank aan

PAN Amsterdam dankt hoofdsponsor Oyens & Van Eeghen en sponsoren Paardekooper, Laurent-Perrier en het Prins Bernard Cultuurfonds voor hun genereuze steun.