PAN Amsterdam opent met klinkende namen

17-11-2017

Bijbehorend Document:

Amsterdam 17 november 2017, PAN Amsterdam, de beurs voor kunst, antiek en design opent morgen haar deuren in RAI Amsterdam voor de 31ste editie. 110 deelnemers vertegenwoordigen de top van de Nederlandse kunstmarkt. Kunsthandel Bies (stand 43) brengt het schilderij ‘Stilleven met rozen in een vaas’ van de vrouwelijke negentiende-eeuwse schilder Margaretha Roosenboom, dat voor het eerst in 100 jaar op de markt komt.  
Bijl-& Van Urk (stand 81) presenteert het imposante schilderij The Triumph of Galatea, ca. 1660/1670, van Erasmus Quellinus. Deze leerling en naaste medewerker van Rubens is bekend om zijn mythologische scenes. Een buizenlamp van Gerrit Rietveld met bijzondere herkomstgeschiedenis toont Midmod (stand 66). Rietveld schonk deze lamp als huwelijkscadeau en dit exemplaar hing begin jaren 50 in drie De Stijl-tentoonstellingen in Amsterdam, New York en Venetië. Kunsthandel P. de Boer (stand 121) toont een totaalinstallatie met trompe l’oeils uit vier verschillende eeuwen. Deze historische vorm van gezichtsbedrog uit de zeventiende tot twintigste eeuw zijn samen gebracht in een houten wand. Twee studies van de schilder-bouwmeester Jacob van Kampen hangen bij nieuwkomer op de beurs TAK Master Paintings (stand 152). ‘Studieblad met Onderdelen van het Gelaat’, ca. 1645, is afkomstig uit een schetsboek en één van de monden is waarschijnlijk een voorstudie voor een schildering in de ‘Oranjezaal’ van Huis ten Bosch.

 

Kunst door alle tijden en stijlen heen
PAN Amsterdam biedt 8.000 jaar aan kunst, antiek en design. Een Haçilar schaal uit het zesde millennium voor Christus, bij Kunsthandel Mieke Zilverberg (stand 130), is het oudste werk op de beurs. Ook neemt Zilverberg de sarcofaag, 14de eeuw voor Christus, van de grootvader van de beroemde farao Toetanchamon mee. Twee zilveren Kastanjevazen van Diederik Lodewijk Bennewitz,1824, in de vorm van een luchtballon zijn te zien bij A. Aardewerk Antiquair Juwelier (stand 122). De vazen werden gemaakt om gekonfijte kastanjes te bewaren en deze paren zijn zeldzaam. Nieuwkomer op de beurs, Feng-Chun Ma Chinese & Japanese Art Consultancy (stand 48) neemt een Keizerlijke Fenix uit de 18de/19de eeuw mee. Het uit één stuk gesneden koraal van 27 centimeter is waarschijnlijk in opdracht van het Chinese keizerlijk hof gemaakt. Daatselaar Fine Art and Antiques (stand 37) toont drie kommen van kraakporselein gedecoreerd met figuren, bloemen en landschapscenes, 1573-1619. Afkomstig uit een privécollectie komt deze serie sinds decennia op de markt. Klinkende Nederlandse namen hangen bij Tom Okker Art (stand 6).  Zij tonen het expressieve schilderij Quatre têtes van Karel Appel met een vraagprijs van €220.000. Dürst Britt & Mayhew (stand 42) tonen een antieke Egyptische spiegel die kunstenaar Pieter Paul Pothoven liet bewerken met apparatuur van TNO. Hij eigende zich het antieke object toe en geeft het de gebruiksfunctie terug.

 

Moderne en hedendaagse kunst op PAN
Ook in de moderne en hedendaagse kunst zijn er klinkende namen op PAN. De Italiaanse galerie Kanaldidarte (stand 14) toont verschillende werken op papier van de internationale top waaronder Lucio Fontana en Cy Twombly. Jan Schoonhoven, voorman van de Nul beweging wordt aangeboden door De Rijk Fine Art (stand 154). Bijzonder bij het werk Reliëf R 87-1 (1987) is dat een kopie van de ontwerptekening op de achterzijde staat. Hedendaagse sculpturen van Laura Ford (1961) toont Axel Pairon Gallery (stand 10). Ford die in haar zoektocht naar fictie soms tegen de haren instrijkt, is leerling van onder andere Anish Kapoor en haar werk was eerder te zien in het Victoria & Albert Museum in Londen en de Biënnale van Venetië. Studio Job maakte speciaal voor PAN voor Rademakers Gallery (stand 3) een mobiel. Het kunstwerk bestaande uit een wereldbol en verschillende bananen is een speelse verwijzing naar de beroemde installaties van Alexander Calder. Jan Van Hoof Galerie (stand 13) toont de minimalistische en speelse lichtsculpturen van de internationaal vermaarde kunstenaar Jan van Munster. Ook bekroond jong talent is te zien op PAN. De schilderijen van Niek Hendrix, winnaar van de koninklijke prijs schilderkunst 2017 hangen bij Galerie Roger Katwijk (stand 69).

 

Juwelen en Sieraden
Zowel klassieke als hedendaagse juwelen vormen traditiegetrouw een belangrijke discipline op de beurs. Steltman Juwelier (stand 47) toont ‘the Golden edition van het geheim van de meester’. Dit boek bekleed met 23 karaat bladgoud, en afgewerkt met 18 karaat gouden plakkaat met parels heeft een vraagprijs van €49.000. Kunsthandel Inez Stodel (stand 21) neemt een armband mee met twee 18 gouden luipaardhoofden, met zwart emaillen vlekken en robijnen oogjes. De Hertogin van Windsor had een identiek exemplaar in haar collectie. Sieraden uit de jaren `90 van ontwerper Gijs Bakker zijn te zien bij Galerie Rob Koudijs (stand 124) en bij deelnemer van het eerste uur Marjan Sterk Antique Jewellery (stand 2). Sterk neemt de ‘Bracelet with holes’ van Bakker mee, deze armband met uitgespaarde komt uit dezelfde serie als zijn beroemde stoel die in verschillende Nederlandse museumcollecties opgenomen is. Werk van zijn zoon Aldo Bakker wordt gepresenteerd door Galerie Vivid (stand 35).

 

Design en vormgeving geven gezicht aan de beurs
Frides Laméris Kunst- en Antiekhandel 
(stand 1) neemt dit jaar zeldzaam zestiende-eeuws glas mee naar de beurs. Een Filigrana schaal die is opgebouwd uit glasstaafjes, een Venetiaanse techniek, is uiterst zeldzaam en het enige bekende exemplaar op de markt. Kunstconsult 20th Century Art|Objects (stand 4) toont een Gobelin gemaakt voor een oceaanstomer. Het tapijt is in 1927 ontworpen en gemaakt voor het passagiersschip MS Christiaan Huygens, dat voer tussen Amsterdam en Batavia. Morentz (Stand 74) brengt wederom een unieke presentatie met spraakmakend design. Een van zijn hoogtepunten is een uniek bureau van Wim den Boon.

 

Bijzondere presentaties
PAN Amsterdam gaf tentoonstellingsmaker Piet de Jonge de opdracht om de kern van de beurs te vatten in een presentatie. Met de ontwerpers van het decor van Zomergasten 2017 maakte hij een hotellobby met als titel Hotel Panorama waar hij 83 kunstwerken van een dertigtal deelnemers bij elkaar brengt. De galerie van Piet Hein Eek (stand 85) strijkt voor de tweede keer neer op de beurs. In zijn presentatie toont hij de kracht en energie van het atelier in Eindhoven en Amsterdam. Blikvangers zijn de twee ‘Tegelkasten’ die hij maakte met zijn vrouw. Jimmy Nelson neemt de beursbezoeker mee in zijn wereld. Het is voor het eerst dat hij het grote publiek door middel van een virtual reality installatie laat kennismaken met de culturen die hij ontmoette op zijn reizen. Hij filmde tijdens zijn reizen die een voorbereiding zijn voor zijn tweede fotoboek.

 

PAN Podium
PAN Amsterdam werkt met culturele smaakmakers op PAN Podium. Vereniging Rembrandt start op de eerste publieksdag (zondag 19 november) met een kleurrijk lezingenprogramma. Tijdens de beurs zijn er programma van: Rijksmuseum, Amsterdam Museum, Museum de Fundatie, Quote, Vereniging Rembrandt en KVHOK. Op zondag 26 november speelt concertmeester Igor Gruppman van het Rotterdams Philharmonisch Orkest op zijn Stradivarius. Voor het volledige programma zie: pan.nl/panpodium

 

Met dank aan
PAN Amsterdam dankt hoofdsponsor Oyens & Van Eeghen en sponsoren Paardekooper, Laurent-Perrier en het Prins Bernard Cultuurfonds voor hun genereuze steun.