Een stormachtige start van PAN Amsterdam 2016

20-11-2016

Bijbehorend Document:

Net zo stormachtig als het weer, verliep het eerste weekend van PAN Amsterdam, de beurs voor kunst, antiek en design. Er heerst een opgetogen sfeer in Hal 8 van RAI Amsterdam. Bezoekers en deelnemers zijn zeer te spreken over de nieuwe indeling van de beurs, die ook bij vaste bezoekers tot inspirerende verrassingen leidt. Al tijdens de speciale ontvangst op vrijdagavond voor genodigden van de nieuwe hoofdsponsor van PAN Amsterdam: vermogensbeheerder Oyens & Van Eeghen en tijdens de druk bezochte opening op zaterdag, werd gretig zaken gedaan. Ook de zondag gaf een positief beeld, met geïnteresseerde kunstkopers en kunstliefhebbers. De deelnemende handelaren melden vele interessante verkopen, zowel aan bekende als aan nieuwe kunstverzamelaars. Ook de Nederlandse musea waren goed vertegenwoordig op PAN Amsterdam. Het Coda Museum uit Apeldoorn kocht kunstsieraden bij Galerie Rob Koudijs, waaronder Suitcase For A Retired Jeweller van Ted Noten, een collier van Evert Nijland en een broche van Katja Prins. Het Nationaal Glasmuseum vond bij Kunstconsult - 20th century art | objects een zeer zeldzaam glasplastiek dat nog ontbrak in de collectie. Het minimalistisch vormgegeven persglazen vrouwenhoofd werd rond 1930 voor Glasfabriek Leerdam ontworpen door Lucienne Bloch, een van de eerste vrouwelijke ontwerpers in Nederland. Het eerste weekend trok ruim 8.500 bezoekers. De beurs is nog tot en met zondag 27 november open.

 

Opmerkelijk waren vooral de snelle verkopen op zaterdag. In de eerste uren werd direct veel verkocht. Bijzonder grote belangstelling was er voor de Japanse prenten bij Hotei Japanese Prints. Kenners waren ervan op de hoogte dat deze kunsthandelaar onlangs drie particuliere collecties had verworven en sloegen onmiddellijk hun slag. In het eerste weekend zijn er meer dan 100 prenten en objecten verkocht, waaronder de duurste prent, Woman after a bath (1920) van Hashiguchi Goyo. Ariëns Kappers verkocht onder meer wat zij omschrijven als ‘de mooiste’ ets van Rembrandt: Cottages and farm buildings with a man sketching (1641). Bob Albricht van Kunstgalerij Albricht sprak van een ”topopening met ouderwets goede verkopen”. Vijf schilderijen, allen van bekende Nederlandse kunstenaars en uit particulier bezit, kregen een nieuwe eigenaar, waaronder een Isaac Israëls, Ezeltje rijden op het Scheveningse strand (1890-1902), Spuistraat te Amsterdam (circa 1938) van Jan Sluijters jr. en een Louis Apol, Park in de sneeuw bij ondergaande zon. Van die laatste kunstenaar werd eveneens een Haags wintergezicht op Huis Den Bosch (ca. 1890) verkocht door Mark Smit Kunsthandel. Deze kunsthandelaar verkocht daarnaast veel ‘licht en luchtig’ werk uit de Romantische School, waaronder alle meegebrachte ijsgezichten. Museale interesse was er voor Jonge Vrouw (1912), een aquarel van Leo Gestel, maar dit werk ging uiteindelijk naar een particuliere verzamelaar. Tom Okker Art verkocht het eerste weekend zowel veel beelden als schilderijen, waaronder een doek van Karel Appel (1971) en een vroege Eugène Brands, Archaïsch Landschap (1962), dat in het Cobra museum in Amstelveen heeft gehangen.

 

Galerie van het Jaar 2017, Jan van Hoof Galerie deed goede zaken met de verkoop van een net voltooid 1,80 meter hoog mondgeblazen glasobject genaamd Arabesk Man van Bernard Heesen en bronzen dierenbeelden van Marjolijn Mandersloot en Nicolas Dings. Deze laatste, bekend van monumentale sculpturen in de openbare ruimte, zoals Spinoza bij de Stopera in Amsterdam, was bij kopers populair. Van een grappig klein werk Novelle werden vier van de vijf edities verkocht.

 

Beesten en vogels kregen op meerdere plekken op de beurs veel belangstelling. Zo verkocht Rademakers Gallery zowel de gorilla Reminiscing van kogelhulzen, aan een Nederlandse verzamelaar, als de Hyena van Sebiha Demir (beide oplages zijn nu uitverkocht). Bij Janknegt werden zes grote paradijsvogel-pastels van Roos Holleman verkocht en een tekening Gehangen fazant van Marc Mulders. Deze Kunstenaar van het Jaar 2017 deed het ook voortreffelijk bij nieuwe deelnemer Piet Hein Eek, waar vier van de vijf variaties Black Peacock Feathers, waarvan de verf nog nat was; zo nieuw, van hem werden verkocht.

 

Vintage design komt in de eclectische opstelling van de beurs goed tot zijn recht. Bij nieuwe deelnemer MidMod was het opvallend naaitafeltje (ca. 1936) van Rietveld favoriet. De themastand gewijd aan 100 jaar Gispen van Galerie VANDENBRUINHORST trok veel belangstelling van bezoekers; een muziekstandaard die toebehoorde aan de dochter van de ontwerper werd direct na de opening verkocht, evenals een zeer zeldzame spiegel uit 1931. ZitZo was blij met de verkoop van een keramieken fontein (1968) van de hier onbekende Deense ontwerper Bjørn Wiinblad, wiens werk in Denemarken geliefd is en als frivool wordt gekenmerkt. Het Ware Huis speelt in op het thema eclectisch verzamelen met een presentatie van vintage objecten en bewerkt glas en nieuwe schilderijen van Ger Stallenberg. Zaterdag wist een kopersechtpaar niet te kiezen uit het aanbod en kocht drie werken van deze kunstenaar, die met zijn verfijnde symbolisme een brug slaat tussen hedendaagse kunst en de jaren twintig.

 

Het was voor de fotografie-deelnemers een goed eerste weekend. Beursdebutante Dagmar van Weeghel bij Rademakers Gallery was gewild, Kahmann Gallery was zeer enthousiast en verkocht onder andere zes werken van Talent van het Jaar Bastiaan Woud. Bastiaan weet traditionele zwart/wit fotografie in een nieuw modern jasje te stoppen. Zijn werk is populair onder bij designliefhebbers.

 

Een opvallend bronzen, handbeschilderd beeld Don Tancredo van de Spaanse sculpturisten Joan Coderch en Javier Malvia bij Galerie Mokum kreeg enorme aandacht en ging snel weg voor de vraagprijs. Een toevalstreffer vertelde galeriehouder Rutger Brandt die pas kort met deze kunstenaars werkt en het werk afgelopen maandag van een afbeelding aankocht en hemel en aarde bewoog om het op tijd op de PAN te krijgen. “Het is echt bijzonder dat je zo kort van het bestaan van een beeld weet, en het vervolgens verkoopt op de opening van de PAN! “

Hoofdsponsor

Sponsor

Partners van PAN

Meer over sponsors & partners