Art Loss Register

Hoe werkt het Art Loss Register?
Het Art Loss Register (ALR) beheert een database met circa 500.000 voorwerpen die zijn geregistreerd als verloren, gestolen of die onderwerp zijn van een geschil. We zijn in 1990 opgericht als een samenwerkingsverband tussen de kunsthandel en de verzekeringssector, met als doel de kunsthandel en haar klanten te beschermen tegen handel in werken waarvan ze niet weten dat ze gestolen zijn. We hebben dagelijks contact met overheidsdiensten, verzekeraars, musea, handelaars en verzamelaars uit de hele wereld over verloren of gestolen kunstwerken. Door het aanbod op de markt naast de database te leggen beschermen we de kunsthandel en haar klanten tegen transacties met gestolen goederen.

Welke items zijn geregistreerd in de database?
De ALR kan in principe alle verloren of betwiste objecten registreren, mits ze unieke kenmerken hebben – dat kan variëren van voor de hand liggende werken zoals schilderijen, meubels en antiquiteiten, maar, om er een aantal te noemen, ook zilverwerk, klokken, penningen en munten, instrumenten, verzamelobjecten, juwelen en horloges.

Wat gebeurt er als het ALR een verloren of betwist object ontdekt?
Als een object voorkomt in de database van het ALR brengen we de persoon of instantie die het item in bezit heeft in contact met diegene die ons op de hoogte heeft gesteld van de claim. Het probleem kan daarmee door de politie of met een civiele vordering worden opgelost, of het kan leiden tot een onderhandeling tussen de twee (of meer) partijen. Wij werken dagelijks aan dit soort zaken. Soms door een rol te spelen bij de onderhandeling, door te bemiddelen tussen de partijen of door diegene die aanspraak maakt op het werk te helpen zijn claim te onderbouwen en door ze zetten.

Wat doet het ALR bij PAN Amsterdam?
Het ALR is onderdeel van de vetting op PAN Amsterdam en we doen onderzoek naar de op de beurs getoonde objecten. PAN Amsterdam is net als de drie TEFAF- en drie Art Basel-beurzen een van de vijftien beurzen over de hele wereld die gebruik maken van deze dienst. Alle werken op de beurs worden door de database van ALR gehaald om te kijken of het bewuste item is geregistreerd als verloren, gestolen of dat het onderwerp is van een geschil. Als een object in de database voorkomt wordt het uit de verkoop gehaald totdat er duidelijkheid is over het issue. We kunnen deze controles bovendien op verzoek van de PAN-exposanten en de bezoekers uitvoeren waarbij we als bewijs voor deze due diligence een ALR Certificaat verstrekken. Dit Certificaat wordt overigens pas uitgereikt nadat de ALR aanvullend onderzoek heeft gedaan naar mogelijke issues in het verleden. Dit is met name relevant bij objecten die in de periode 1933-45 mogelijkerwijs onwettig zijn verkregen, bijvoorbeeld omdat ze van Joodse families zijn gestolen of zijn verworven door gedwongen verkoop.

Bezoek bij eventuele vragen over het Art Loss Register of om meer te weten te komen over onze werkwijze op PAN Amsterdam onze stand P4 op de beurs of kijk op www.artloss.com.