Vereniging Rembrandt | PAN Podium

Miljoenen Nederlanders bezoeken de Nederlandse musea. Om te genieten van de Vermeers in het Mauritshuis, de Mondriaans in het Gemeentemuseum Den Haag, de Rembrandts in het Rijksmuseum en het 15de-eeuwse houtsnijwerk in het Bonnefantenmuseum.

U vraagt zich waarschijnlijk zelden af waar die spullen eigenlijk vandaan komen. Bijna niemand doet dat. Bijna iedereen denkt dat die dingen daar altijd hebben gestaan of gehangen en dat die musea ze altijd in bezit hebben gehad. En dat is niet zo.

Nog niet zo lang geleden had Nederland nauwelijks belangstelling voor kunst en erfgoed, en zeker niet de overheid. Wat er was, werd slordig bewaard. Er werd mondjesmaat verzameld. Ondertussen werden meesterwerken uit de Nederlandse cultuurgeschiedenis en masse naar het buitenland verkocht.

Het waren gewone, particuliere Nederlanders die in de cultuur van land en stad zijn gaan investeren. Zij richtten de musea, de concertzalen en schouwburgen op. In 1883 bundelden enkele van die kunstliefhebbers hun krachten in de Vereniging Rembrandt. Samen wisten zij te voorkomen dat aanzienlijke stukken naar het buitenland verdwenen. In andere gevallen slaagden zij erin ze terug te kopen voor Nederland. Het bleek een ijzersterke formule. In de loop van haar geschiedenis heeft de Vereniging Rembrandt geholpen met de verwerving van duizenden kunstwerken voor onze musea.

De Vereniging Rembrandt bestaat nog steeds en is nog altijd even relevant. Zij helpt ons openbaar kunstbezit te verrijken, te behouden en door te geven aan de volgende generaties. Want dat is in ieders belang: kunst verbreedt de horizon, scherpt de geest, vergroot empathie, verrast, ontroert en inspireert. Naast het leveren van een essentiële bijdrage aan de vorming van een kwalitatief hoogwaardig openbaar kunstbezit, komt de Vereniging op voor de belangen van de Collectie Nederland. En dat kunnen wij niet zonder onze 15.000 leden.

www.verenigingrembrandt.nl 

Programma PAN Podium 19 november 

Belang van het verzamelen

13:30 uur |  “De mooiste schatkamer die Nederland rijk is” 
Van privaat naar de staat: de collectie Kröller-Müller 

Door Lisette Pelsers (directeur Kröller-Müller Museum)

14:00 uur | “Vintage/verzamelen = besef voor cultureel erfgoed/duurzaamheid”
Het belang van het verzamelen van oude kunstnijverheid

Door Paul Kerckhoffs (zilververzamelaar/ promotor van oude kunstnijverheid) 

14:30 uur | “Anders ziet alleen de glazenwasser het” 
Over de relatie tussen het museum en de privéverzamelaar 

Door Deirdre Carasso (Directeur Stedelijk Museum Schiedam) & Marieke Sanders (privéverzamelaar)

15:00 uur | “Het glazen bord met kantdecor” 
Van kunsthandel naar museum: het belang van samenwerking

Door Kitty Laméris (kunsthandel Frides Laméris Amsterdam) & Jet Pijzel-Dommisse (oud-conservator Gemeentemuseum Den Haag en bestuurslid Vereniging Rembrandt)

15:30 uur | “Museumstuk op Marktplaats” 
De inzet van het internet en sociale media voor museale verwervingen

Door Helene Besancon (conservator Nationaal Glasmuseum Leerdam)

16:00 uur | “De cartografie van het verzamelen” 
De rol van kunstverzamelen om je tot een bepaalde tijd en plaats te verhouden

Door Kai van Hasselt (mede-oprichter Noha, adviseur voor stedelijke strategie en cultural intelligence)

16:30 uur | “Van MoMA aankoop tot huwelijkscadeau” 
Een museale herwaardering van Anton Heyboer

Door Doede Hardeman (Hoofd Collecties, Gemeentemuseum Den Haag)

17:00 uur | “Kunst, status en identiteit: Lucas van Leydens Laatste Oordeel” 
Het begin van de zorg voor het artistiek erfgoed in Nederland

Door Hilbert Lootsma (Wetenschappelijk Onderzoeker, Fellowship Vereniging Rembrandt)

17:30 | “Verhalen van een hedendaagse mecenas” 
Het belang van verzamelaars voor kunstenaars

Door Vincent Vlasblom (privéverzamelaar en kunstaanjager)

18:00 uur | “Wie het kleine niet eert…” 
Via veilinghuis naar museum: topstukken verworven voor de Collectie Nederland

Door Jop Ubbens (Directeur Ubbens Art, oud chairman Christie’s Amsterdam)