Gispen 1916-2016, waarom is Gispen het bekendste vintage van Nederland?

  • Geplaatst door  Ad van den Bruinhorst, Galerie VAN DEN BRUINHORST
  • Posted Date:  22-09-2016
  • Vanaf eind jaren twintig heeft W.H. Gispen een duidelijke bedrijfsstrategie gehanteerd en besteedde hij veel aandacht aan wat wij nu corporate branding noemen. Niet alleen de producten maar het hele bedrijf had een duidelijke identiteit.

    Gispen maakte heldere modern vormgegeven en gestandaardiseerde producten met de kwaliteit en afwerkingsgraad van een ambachtelijk gemaakt product. Hiermee verbond hij de kwaliteiten van het ambachtelijke uit het verleden met het moderne machinaal gemaakte product van de toekomst.

    Via een uitgebreid netwerk van architecten en industriëlen wist Gispen te bereiken dat zijn meubels en lampen toegepast werden in prestigieuze moderne gebouwen, woonhuizen en passagiersschepen. Zijn producten werden hierdoor beeld bepalend voor het moderne interieur in het interbellum in Nederland, de inzet van een vooruitstrevende publiciteitscampagne met fotocollages en moderne typografie versterkte dit beeld. Gispenproducten waren iconen van moderniteit en kwaliteit geworden.

    Dit beeld was zo sterk dat er een halve eeuw later bij de opkomst van het fenomeen “vintage” in Nederland opnieuw voor Gispen werd gekozen, maar nu als designklassieker. Voor veel liefhebbers en verzamelaars vormde de Gispen stoel en Giso lamp het startpunt van hun vintage interieur of verzameling. Het was voor de tweede keer in de twintigste eeuw modern om Gispen in het interieur te gebruiken. De kwaliteit en helderheid van vorm sprak nu een breed publiek aan, de historische Gispenproducten waren iconen van vintage en retro geworden.

    W.H. Gispen is 100 jaar geleden niet zomaar een bedrijf begonnen, maar heeft er een DNA in aangebracht dat ook na zijn vertrek stand houdt en nog altijd tot de verbeelding spreekt van heel veel mensen.

    Afbeelding: Unieke kroonluchter voor Sociëteit De Witte, Den Haag.
    W.H.Gispen (1890-1981)
    Vernikkeld messing, opaalglas en gesatineerd glas. Doorsnede 86 cm. Rotterdam, 1930.

    Fotocredit: Ad van den Bruinhorst, collectie Galerie VAN DEN BRUINHORST


     

Hoofdsponsor

Sponsor

Partners van PAN

Meer over sponsors & partners