Wat zijn Grand Tour souvenirs?

  • Geplaatst door  Robert Schreuder, Robert Schreuder Antiquair
  • Posted Date:  13-10-2016
  • In de 18e en 19e eeuw reisden veel adellijke Britse jongemannen naar Italië. Deze zogeheten Grand Tour was erg populair onder de adolescente edelmannen en had een educatief doel. Om een goed figuur te slaan moest je natuurlijk over belangrijke zaken zoals politiek, filosofie, de klassieke oudheid of architectuur mee kunnen praten. De opgedane kennis en levenservaring bereidde de jonge mannen - en later ook vrouwen - voor op sleutelposities in het openbare leven.

    De meeste reizigers waren twintigers die hun wilde haren nog niet kwijt waren; de eerste liefdeslessen en gokken hoorden er ook bij. Naast Britten trokken ook Duitsers, Fransen en Nederlanders naar het zuiden. De Grand Tourist was een half tot twee jaar onderweg en ging naar Parijs, Florence, verbleef een seizoen in Napels, vierde carnaval in Venetië, maakte een uitbarsting van de Vesuvius mee: men wilde niets missen. Het absolute hoogtepunt was Rome. 

    De reiziger kreeg een of meerdere begeleiders mee om hem wegwijs te maken. Afhankelijk van budget had de jonge Milord de beschikking over een kamerheer en een koetsier. Buitenlandse relaties van ouders, lokale gidsen en handelaars in antiquiteiten zorgden voor rondleidingen en introducties.

    De Grand Tourist deed veel indrukken op en maakte van alles mee. De rijkste Tourists kochten souvenirs die tastbare herinneringen vormden, de Grand Tour souvenirs. Soms originele antiquiteiten, maar vooral (schaal)modellen van kunst- en bouwwerken, mozaïek, beelden in brons of marmer, prenten, tekeningen en schilderijen. Een voorbeeld van een Grand Tour Souvenir is de bijgevoegde foto: een gouache uit Rome, uit circa 1800-1820.

    De souvenirs gaven de reiziger status en dienden - eenmaal thuis - als conversation pieces tijdens diners met vrienden en familieleden. 

Hoofdsponsor

Sponsor

Partners van PAN

Meer over sponsors & partners