Hommage à Sanyu (#01)

Bas Meeuws (Heerlen, 1974)

Beschrijving

C-Print op Dibond achter acrylverf
130 x 71 cm (editie 4)
225 x 123 cm (editie 2)
2017

Note :

Source :

Literature :

Exhibitions :

Extra informatie

Informatie over de kunstenaar Bloem voor bloem. Olieverfpanelen maken plaats voor digitale fotografie. Bas Meeuws is een jonge fotograaf, die het traditionele, Hollandse genre van het bloemstilleven nieuw leven inblaast. Meeuws componeert zijn foto’s zoals de oude meesters dat deden: bloem voor bloem, één en al luxe en pracht. Het resultaat is gelaagd werk, dat de tijd overstijgt. Meeuws is geboren in 1974 in Heerlen, en groeide op in het dorp Spaubeek. Na het atheneum rondde hij een hbo-opleiding tot fysiotherapeut af; later specialiseerde hij zich tot manueel therapeut. Meeuws is getrouwd en heeft twee kinderen. Op het terrein van digitale fotografie is hij autodidact en allround; hij bekwaamde zich in documentaire-, portret-, natuur- en kinderfotografie. Pas in het bloemstilleven kwamen al zijn interesses samen: schoonheid, natuur, technische uitdaging, betekenis en kunst. Volgens Meeuws is het creëren van schoonheid zijn belangrijkste doel. Hij wil echte, tijdloze schoonheid brengen in het leven van alledag. Plezier, verrukking, daar gaat het om. En inderdaad spat de pracht van zijn weelderige werken af. Bloemen zijn ideale objecten om zijn eerste doel te bereiken, stelt Meeuws. Ze hebben kleur, geur en bijzondere vormen. In de natuur verleiden bloemen bijen en andere insecten met die eigenschappen, maar ze werken ook voor mensen, al vanaf de vroegste geschiedenis van de mensheid. De fotograaf verdiept de schoonheidservaring verder. Omdat zijn werk expliciet gebaseerd is op de stillevens uit de zeventiende eeuw, heeft het nauwe banden met de geschiedenis en tradities in de kunst. Met al hun gepolijste digitale schoonheid roepen de foto’s echo’s op van de Hollandse Gouden Eeuw: de drukke commercie, de waardering voor tulpenbollen en onafhankelijkheid, de kunstenaarswerkplaatsen. Meeuws is geïntrigeerd door het functioneren van bloemstillevens in de zeventiende eeuw. ‘Ik probeer de gevoelens van de kijkers van toen bij mezelf op te roepen. Het ontzag dat zij moeten hebben gevoeld bij het bekijken van al die dure en exotische bloemen bij elkaar.’ Verder heeft hij grote waardering voor de gevoeligheid van vroegmoderne meesters voor vergankelijkheid. Hun werken dienden niet alleen om de kijker aan te sporen om te genieten, en de dag te plukken − carpe diem − maar ze boden met hun bevroren schoonheid ook troost voor het verstrijken van de tijd. ‘De boeketten op de schilderijen waren onmogelijke constructies met bloemen uit verschillende seizoenen. Ik ga graag verder met dit element van het genre. Het geeft je de kans om je boven de tijd uit te werken, om die stil te zetten. De troost van de fotografie, zo zie ik mijn stillevens graag,’ legt Meeuws uit.

Circa :

Prijs: 0

Contact

Per van der Horst Gallery

Noordeinde 51
2514 GC
Den Haag
Nederland
T. +31 70 362 86 24
M. +31 6 50 82 98 99

No. 1-2,. Lane 353, Shidong Rd., Shilin Dist.,
111
Taipei
Taiwan
T. +886 909 122 922


info@pervanderhorst.com
www.pervanderhorst.com

Hoofdsponsor

Sponsor

Partners van PAN

Meer over sponsors & partners